Łódź: przypomną o zakazie sprzedaży alkoholu nieletnim

86 "murali", czyli ulicznych malowideł z hasłem "Alkohol. Tylko dla pełnoletnich", przypominających o zakazie sprzedaży alkoholu nieletnim, pojawi się na murach w Łodzi.

W ten sposób miasto włączyło się do ogólnopolskiej kampanii „Pozory mylą, dowód nie”. To już piąta edycja kampanii mającej na celu ograniczenie dostępu osób niepełnoletnich do alkoholu. W tym roku po raz pierwszy wzbogacona została o uliczne "murale", przedstawiające zachowanie młodych ludzi po spożyciu alkoholu. W całej Polsce powstanie ich 600.

– Akcja profilaktyczna prowadzona jest od lat, ale w tym roku mamy dodatkowy nośnik, za pomocą którego możemy tym bardziej zwracać uwagę na to, że to jest poważny problem – powiedział pełniący funkcję prezydenta Łodzi Tomasz Sadzyński.

Z policyjnych statystyk wynika, że w pierwszym półroczu tego roku w Łódzkiem ujawniono 102 przypadki sprzedaży alkoholu małoletnim, w tym 16 w Łodzi. W 62 przypadkach policja wnioskowała o cofnięcie sklepom zezwolenia na sprzedaż alkoholu. W Łodzi policja odnotowała 116 przypadków picia alkoholu przez nastolatków.

Ze statystyk Komendy Głównej Policji wynika, że w 2008 roku w ramach działań profilaktycznych policjanci w całej Polsce mieli do czynienia z ponad 24 tys. małoletnich pod wpływem alkoholu. Do izb wytrzeźwień doprowadzono prawie 2,4 tys. nieletnich, z czego 260 dziewcząt.

Kampania jest adresowana przede wszystkim do dorosłych czyli sprzedawców, rodziców czy świadków sprzedaży alkoholu nieletnim. Ma przypominać, że sprzedaż alkoholu nieletnim jest zabroniona oraz zwrócić uwagę sprzedawców na konieczność sprawdzania dowodu osobistego.

– Chcemy zwrócić uwagę, jak niebezpieczne jest spożywanie alkoholu przez młodych ludzi. Alkohol jest czynnikiem kryminogennym. Po jego spożyciu zwiększa się ryzyko, że młody człowiek stanie się ofiarą przestępstwa. Ale również alkohol sprzyja popełnianiu przestępstw przez małoletnich – podkreśliła nadkom. Wioletta Gawron z Wydziału Prewencji KMP w Łodzi.

W ramach kampanii do sklepów dostarczane są ulotki, plakaty oraz naklejki informujące o tym, że dany punkt nie sprzedaje alkoholu niepełnoletnim. W dotarciu do sprzedawców mają pomagać policjanci, którzy będą informować ekspedientów o konsekwencjach wynikających ze sprzedaży alkoholu osobom niepełnoletnim.

Kampanię „Pozory mylą, dowód nie” realizują Związek Browary Polskie i Komenda Główna Policji, w tym roku przy wsparciu Europejskiej Fundacji Kultury Miejskiej.

W Łodzi realizowany jest Miejski Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Środki na program pochodzą z opłat za zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych. W tym roku na ten cel zostanie przeznaczonych ponad 12 mln zł.

 

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH