Specjaliści doradzają na łamach Rzeczpospolitej, w jaki sposób można sobie poradzić gdy np. zaboli nas głowa, czy nie będziemy mogli usnąć. Nie zawsze trzeba przecież odwiedzać gabinet lekarski i aptekę.

Doc. Jan Dobrogowski, prezes Polskiego Towarzystwa Badania Bólu doradza przede wszystkim wypoczynek i spokój.

- Istnieje ok. 120 rodzajów bólów głowy. Większość z nich to bóle napięciowe. Zalecam wszelkie techniki relaksacyjne, odcięcie się od hałasu i źródeł ostrego światła w jakimś zaciemnionym pokoju. Można popijać herbatę z melisy i wykonać delikatny masaż głowy, masując miejsca o szczególnej tkliwości – znajdują się m.in. na skroniach. Migrenowcy powinni pamiętać, że migrenę może wywołać nieodpowiednia dieta – orzechy, czekolada, alkohol.

Kolejnymi często doskwierającymi nam dolegliwościami są katar, kaszel, przeziębienie. Dr Maciej Potocki, pediatra, neonatolog przekonuje, że na pierwsze objawy przeziębienia najskuteczniejsze są gorąca kąpiel i „wygrzewanie się” w łóżku, tak długo, aż poczujemy, że przestajemy się pocić.

- Wtedy też (po jednym dniu) przeziębienie jest już zazwyczaj zażegnane. Na katar ropny dobre są inhalacje (jeśli nie mamy popularnych i skutecznych kropli). Najprostsza, bez użycia produktów dostępnych w aptekach, to miseczka z gorącą wodą z rozpuszczoną w niej sodą (jedna łyżeczka). Nad parą trzeba się pochylić z ręcznikiem na głowie i próbować oddychać przez nos.

Na kaszel i problemy z gardłem lekarz zaleca spróbowanie leczenia sokiem z cebuli. Cebula jest bakteriobójcza. Prawdziwe są też opowieści naszych babć o dobrodziejstwach czosnku. To naturalny antybiotyk.

Dr Michał Skalski, psychiatra, neurofizjolog na co dzień zajmujący się m.in. bezsennością zauważa, że przy problemach z zasypianiem trzeba pamiętać o tzw. higienie snu. W powiedzeniu „Jak sobie pościelesz, tak się wyśpisz”, tkwi prawda. Sypialnia przed snem powinna być wywietrzona, łóżko musi być wygodne, poduszka nie może w żaden sposób uwierać, przeszkadzać.

- Pamiętajmy, by kłaść się do łóżka tylko wtedy, gdy jesteśmy zmęczeni. Nie należy oglądać telewizji w łóżku ani czytać w nim książek - radzi dr Skalski.

Stomatolog dr Tomasz Kondracki, wyjaśnia jak sobie poradzić z bolącymi dziąsłami lub zębami: - Najczęściej sami ranimy sobie dziąsła, używając np. złej szczoteczki do zębów – zbyt twardej lub elektrycznej – stosowanej nieprawidłowo. Gdy dziąsła są już poranione, radzę płukanki ziołowe osłaniająco-ściągające: wywary z szałwii, rumianku, kory dębu. Skuteczne są też: sporządzana z siemienia lnianego papka, którą można rozciągać na dziąsłach palcem, oraz olejki eteryczne z owoców cytrusowych.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.