Specjaliści doradzają na łamach Rzeczpospolitej, w jaki sposób można sobie poradzić gdy np. zaboli nas głowa, czy nie będziemy mogli usnąć. Nie zawsze trzeba przecież odwiedzać gabinet lekarski i aptekę.

Doc. Jan Dobrogowski, prezes Polskiego Towarzystwa Badania Bólu doradza przede wszystkim wypoczynek i spokój.

- Istnieje ok. 120 rodzajów bólów głowy. Większość z nich to bóle napięciowe. Zalecam wszelkie techniki relaksacyjne, odcięcie się od hałasu i źródeł ostrego światła w jakimś zaciemnionym pokoju. Można popijać herbatę z melisy i wykonać delikatny masaż głowy, masując miejsca o szczególnej tkliwości – znajdują się m.in. na skroniach. Migrenowcy powinni pamiętać, że migrenę może wywołać nieodpowiednia dieta – orzechy, czekolada, alkohol.

Kolejnymi często doskwierającymi nam dolegliwościami są katar, kaszel, przeziębienie. Dr Maciej Potocki, pediatra, neonatolog przekonuje, że na pierwsze objawy przeziębienia najskuteczniejsze są gorąca kąpiel i „wygrzewanie się” w łóżku, tak długo, aż poczujemy, że przestajemy się pocić.

- Wtedy też (po jednym dniu) przeziębienie jest już zazwyczaj zażegnane. Na katar ropny dobre są inhalacje (jeśli nie mamy popularnych i skutecznych kropli). Najprostsza, bez użycia produktów dostępnych w aptekach, to miseczka z gorącą wodą z rozpuszczoną w niej sodą (jedna łyżeczka). Nad parą trzeba się pochylić z ręcznikiem na głowie i próbować oddychać przez nos.

Na kaszel i problemy z gardłem lekarz zaleca spróbowanie leczenia sokiem z cebuli. Cebula jest bakteriobójcza. Prawdziwe są też opowieści naszych babć o dobrodziejstwach czosnku. To naturalny antybiotyk.

Dr Michał Skalski, psychiatra, neurofizjolog na co dzień zajmujący się m.in. bezsennością zauważa, że przy problemach z zasypianiem trzeba pamiętać o tzw. higienie snu. W powiedzeniu „Jak sobie pościelesz, tak się wyśpisz”, tkwi prawda. Sypialnia przed snem powinna być wywietrzona, łóżko musi być wygodne, poduszka nie może w żaden sposób uwierać, przeszkadzać.

- Pamiętajmy, by kłaść się do łóżka tylko wtedy, gdy jesteśmy zmęczeni. Nie należy oglądać telewizji w łóżku ani czytać w nim książek - radzi dr Skalski.

Stomatolog dr Tomasz Kondracki, wyjaśnia jak sobie poradzić z bolącymi dziąsłami lub zębami: - Najczęściej sami ranimy sobie dziąsła, używając np. złej szczoteczki do zębów – zbyt twardej lub elektrycznej – stosowanej nieprawidłowo. Gdy dziąsła są już poranione, radzę płukanki ziołowe osłaniająco-ściągające: wywary z szałwii, rumianku, kory dębu. Skuteczne są też: sporządzana z siemienia lnianego papka, którą można rozciągać na dziąsłach palcem, oraz olejki eteryczne z owoców cytrusowych.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH