Lekarze PPOZ życzą zdrowego biesiadowania. Co jeść w święta? Fot. Jarosław Pocztarski/Flickr (CC BY 2.0)

Życzymy, aby Święta Wielkanocne minęły w spokoju, ciepłej rodzinnej atmosferze, ale przede wszystkim w zdrowiu - przekazała Bożena Janicka, prezes PPOZ, dołączając do życzeń od lekarzy POZ kilka rad dotyczących zdrowego biesiadowania przy suto zastawionym stole.

W polskich domach na suto zastawionych świątecznych stołach znów pojawią się tradycyjne przysmaki. Żur z białą kiełbaską, jaja w różnych postaciach, pasztety, mięsa, sałatki, mazurki… Z cukrem, lukrem, tłuszczem, majonezem… To wyjątkowe bomby kaloryczne!

- Już podczas samego śniadania wielkanocnego spożyjemy średnio nawet… 1500 kcal! Ale czy musimy sobie wszystkiego odmawiać? Absolutnie nie. Wystarczy tylko się nie przejadać, a niektóre dania warto… odchudzić. Sztuczek kulinarnych, które mogą wyjść tylko na zdrowie, jest wiele - mówi Bożena Janicka.

Dietetycy radzą, aby do sosów i sałatek, zamiast tłustego majonezu czy śmietany, dodać jogurt naturalny z dodatkiem majonezu o obniżonej zawartości tłuszczu. Na przemianę materii świetnie działają suszone zioła ułatwiające i przyśpieszające trawienie: cząber, gorczyca, kminek, imbir, jałowiec, estragon, rozmaryn. Tłuste mięsa można zastąpić polędwicą, kurczakiem, indykiem, lub schabem. Unikajmy smażenia - pieczenie jest zdrowsze!  

Lekarze PPOZ ostrzegają też przed nadmiernym spożywaniem jaj, szczególnie żółtek (najwyżej trzy na śniadanie wielkanocne). Są kaloryczne, a poza tym zawierają dużo tłuszczu oraz cholesterolu LDL, który niekorzystnie wpływa na nasze zdrowie.

Osoby z podwyższonym poziomem cholesterolu powinny też unikać ciast na bazie margaryny, z dużą zawartością cukru, np. mazurków. Mniej szkodliwy pod tym względem, a także mniej kaloryczny, jest na przykład sernik na zimno, pascha z chudego sera, czy kawałek babki drożdżowej (ale bez lukru).

- Aby uniknąć przykrych skutków przejedzenia na talerz należy nakładać małe porcje. Trzeba pamiętać, aby jeść powoli. Zanim informacja, że żołądek jest pełny trafi do mózgu, minie trochę czasu. Przed posiłkiem warto wypić szklankę wody i nie popijać w trakcie posiłku - najlepiej 30 minut później - radzą lekarze.

Koniecznie należy zapomnieć o słodzonych i gazowanych napojach. Puszka coli może zawierać nawet 250 kcal! W Wielkanoc stawiamy na herbatki owocowe i wodę z cytryną. Domową apteczkę warto wcześniej uzupełnić w ziołowe wyciągi, na przykład z dziurawca czy liści mięty. Odradzamy łączenia tłustych i mięsnych potraw z alkoholem. To prosta droga do zapalenia trzustki! Przypadłość ta jest wyjątkowo niebezpieczna dla zdrowia, a w drastycznych sytuacjach może nawet skończyć się tragicznie - ostrzegają lekarze PPOZ.

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH