Kampania "Nie odkładaj macierzyństwa na potem" przyniosła efekty Fot. Archiwum RZ

Organizatorzy kampanii "Nie odkładaj macierzyństwa na potem" z Fundacji Mamy i Taty podkreślają, że głównym efektem kampanii jest rozpoczęcie ogólnopolskiej dyskusji na temat pogłębiającego się kryzysu demograficznego w naszym kraju.

- Przed startem kampanii postawiliśmy sobie trzy cele: zainicjować debatę na temat macierzyństwa, które jest współcześnie niezaspokojonym pragnieniem wielu kobiet i przedstawić macierzyństwo jako wartość, nie obowiązek czy opresję - mówił na piątkowej konferencji prasowej prezes fundacji Maciej Woliński. Jego zdaniem cele te zostały osiągnięte, nawet bardziej niż oczekiwano.

Dodał jednocześnie, że w przestrzeni publicznej nie zaistniał trzeci cel, jakim było zwrócenie uwagi na negatywne skutki antykoncepcji hormonalnej. - Chcieliśmy pokazać, jak w Polsce i jak na świecie wygląda poziom świadomości, że antykoncepcja hormonalna nie jest tylko i wyłącznie neutralnym suplementem diety, tylko czymś poważnym, ale ten temat nie wybrzmiał - ocenił.

Przedstawiciele fundacji przyznali, że efekt osiągnięto przekazem, który wywoływał silne emocje i prowokował do wyrazistych opinii.

Według Anny Chojnackiej z Fundacji Mamy i Taty, z debaty publicznej, która rozgorzała w efekcie kampanii, wynika, że wśród powodów opóźniania decyzji o urodzeniu dziecka są m.in. niestabilność zatrudnienia (np. praca w oparciu o tzw. umowy śmieciowe, kłopoty z jej znalezieniem, komplikacje życia zawodowego po urodzeniu dziecka) oraz niewystarczająca aktywność państwa w obszarze polityki prorodzinnej.

W dyskusji, jak mówiła Chojnacka, często pojawiał się także wątek niewystarczającej dojrzałości mężczyzn - ich niechęci do zobowiązań i ponoszenia odpowiedzialności. Wśród powodów odkładania decyzji o macierzyństwie wskazywano w debacie publicznej także niskie dochody i brak własnego mieszkania.

Według organizatorów kampanii nagłośniła ona marginalizowany temat obniżania się zdolności prokreacyjnych kobiet wraz z upływem lat. Tymczasem - jak podkreślał w piątek na konferencji dyrektor warszawskiego Instytutu Matki i Dziecka Tomasz Maciejewski - odkładanie macierzyństwa w czasie to odbieranie sobie szans na posiadanie dziecka, a także zwiększanie ryzyka - zarówno dla kobiety, jak i dziecka.

Kampania była dyskutowana w internecie, komentowano ją w mediach, oceniały ją osoby publiczne i celebryci, w nawiązaniu do szablonu kampanii (zdążyłam, zdążyłam, zdążyłam, nie zdążyłam) powstało wiele memów.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.