Kampania "Nie odkładaj macierzyństwa na potem" przyniosła efekty Fot. Archiwum RZ

Organizatorzy kampanii "Nie odkładaj macierzyństwa na potem" z Fundacji Mamy i Taty podkreślają, że głównym efektem kampanii jest rozpoczęcie ogólnopolskiej dyskusji na temat pogłębiającego się kryzysu demograficznego w naszym kraju.

- Przed startem kampanii postawiliśmy sobie trzy cele: zainicjować debatę na temat macierzyństwa, które jest współcześnie niezaspokojonym pragnieniem wielu kobiet i przedstawić macierzyństwo jako wartość, nie obowiązek czy opresję - mówił na piątkowej konferencji prasowej prezes fundacji Maciej Woliński. Jego zdaniem cele te zostały osiągnięte, nawet bardziej niż oczekiwano.

Dodał jednocześnie, że w przestrzeni publicznej nie zaistniał trzeci cel, jakim było zwrócenie uwagi na negatywne skutki antykoncepcji hormonalnej. - Chcieliśmy pokazać, jak w Polsce i jak na świecie wygląda poziom świadomości, że antykoncepcja hormonalna nie jest tylko i wyłącznie neutralnym suplementem diety, tylko czymś poważnym, ale ten temat nie wybrzmiał - ocenił.

Przedstawiciele fundacji przyznali, że efekt osiągnięto przekazem, który wywoływał silne emocje i prowokował do wyrazistych opinii.

Według Anny Chojnackiej z Fundacji Mamy i Taty, z debaty publicznej, która rozgorzała w efekcie kampanii, wynika, że wśród powodów opóźniania decyzji o urodzeniu dziecka są m.in. niestabilność zatrudnienia (np. praca w oparciu o tzw. umowy śmieciowe, kłopoty z jej znalezieniem, komplikacje życia zawodowego po urodzeniu dziecka) oraz niewystarczająca aktywność państwa w obszarze polityki prorodzinnej.

W dyskusji, jak mówiła Chojnacka, często pojawiał się także wątek niewystarczającej dojrzałości mężczyzn - ich niechęci do zobowiązań i ponoszenia odpowiedzialności. Wśród powodów odkładania decyzji o macierzyństwie wskazywano w debacie publicznej także niskie dochody i brak własnego mieszkania.

Według organizatorów kampanii nagłośniła ona marginalizowany temat obniżania się zdolności prokreacyjnych kobiet wraz z upływem lat. Tymczasem - jak podkreślał w piątek na konferencji dyrektor warszawskiego Instytutu Matki i Dziecka Tomasz Maciejewski - odkładanie macierzyństwa w czasie to odbieranie sobie szans na posiadanie dziecka, a także zwiększanie ryzyka - zarówno dla kobiety, jak i dziecka.

Kampania była dyskutowana w internecie, komentowano ją w mediach, oceniały ją osoby publiczne i celebryci, w nawiązaniu do szablonu kampanii (zdążyłam, zdążyłam, zdążyłam, nie zdążyłam) powstało wiele memów.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH