Jemy za mało owoców i warzyw Jemy za mało owoców i warzyw. Fot. PTWP

Dieta Polaków jest uboga w warzywa i owoce, zwłaszcza za mało wypijamy soków i musów - uważa dietetyczka Agata Ziemnicka-Łaska. Z badań konsumenckich wynika, że pijemy mniej soków i nektarów niż mieszkańcy wielu krajów Unii Europejskiej.

 

Z badań przeprowadzonych przez Instytut Badawczy Millward Brown wynika, że zdrowsze nawyki żywieniowe mają osoby mieszkające w miastach. Większość z nich (43,9 proc.) spożywa owoce 2-3 razy dziennie, podczas gdy większość mieszkańców wsi (40,8 proc.) raz dziennie. Podobnie jest z warzywami - mieszkańcy miast (50 proc.) jedzą je 2-3 razy dziennie, natomiast mieszkańcy wsi (53,9 proc.) tylko raz dziennie.

Jedną z głównych przyczyn stosowania źle zbilansowanej diety są utrwalone już w okresie dzieciństwa nieprawidłowe przyzwyczajenia żywieniowe. Dlatego tak ważne jest, aby rodzice od najmłodszych lat wpajali swoim pociechom zasady dotyczące zdrowego żywienia - podkreśliła ekspertka kampanii "Soki i musy - witaminy w SMART formie" Agata Ziemnicka-Łaska.

Jej zdaniem, ważne jest, aby przekonać dzieci, by zamiast gazowanych napojów sięgały po soki. Dieta bogata w witaminy zwiększa odporność na choroby, a to jest ważne zwłaszcza teraz, jesienią - przypomniała.

Według dietetyków, najczęstsze błędy żywieniowe popełniane przez Polaków to nieregularne spożywanie posiłków, pomijanie drugich śniadań oraz podwieczorków i podjadanie między posiłkami. Do tego Polacy spożywają zdecydowanie za mało produktów zalecanych w odpowiednio zbilansowanej diecie, takich jak mleko, ciemne pieczywo, owoce i warzywa. Wartość odżywcza typowych posiłków odbiega od zaleceń Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), co jest często przyczyną chorób cywilizacyjnych.

Ekspertka zwróciła uwagę, że złe odżywianie się spowodowane jest też szybkim tempem życia, które wpływa na częstsze sięganie po różnego rodzaju wysokokaloryczne przekąski w rodzaju czipsów czy słodyczy. Niejednokrotnie bywa tak, że obiad zastępowany jest jedzeniem typu fast-food.

Tymczasem WHO zaleca spożywanie większej ilości warzyw i owoców - powinno się zjadać co najmniej 5 porcji warzyw i owoców w ciągu dnia, najlepiej w różnych odmianach i kolorach, gdyż bez nich narażamy się na niedobór witamin i minerałów, w tym antyoksydantów, które chronią przed chorobami cywilizacyjnymi i gwarantują dobre funkcjonowanie całego organizmu - przypomniała Ziemnicka-Łaska.

Podkreśliła, że niewystarczające spożycie warzyw i owoców powoduje niedobory błonnika. A ten pomaga stymulować jelita, pomaga w detoksykacji, daje poczucie sytości. Jego źródłem są np. musy, które mogą zastępować jedną z polecanych porcji warzyw czy owoców w ciągu dnia - uznała ekspertka.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH