Jak wybrać okulary przeciwsłoneczne? Warto umieć odczytać oznaczenia na okukarach, które mają chronić nasze oczy przed słońcem. Fot. archiwum

Dziewięciostronicowy poradnik o okularach przeciwsłonecznych przygotował przed sezonem Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Kupujący okulary mogą się zapoznać z oznaczeniami dotyczącymi takich okularów. Mogą też na stronie UOKIK zgłosić wadliwe produkty.

Na stronach internetowych UOKiK można też znaleźć spis okularów i innych wyrobów niezgodnych z normami lub stwarzających zagrożenie (http://publikacje.uokik.gov.pl/hermes3_pub/).

Jeśli okulary są zgodne z normami europejskimi, producent może na nich umieścić znaczek CE. Jeśli dojdziemy do wniosku, że zakupiony wyrób nie spełnia tych norm, możemy zgłosić go do urzędu, a ten po weryfikacji umieści go na liście z ostrzeżeniami.

Na okularach przeciwsłonecznych umieszcza się - oprócz CE - jeszcze inne oznaczenia. Przekreślone auto oznacza, że nie należy w nich prowadzić samochodu. Cyfry od zera do czterech oznaczają moc filtra - im wyższy numer, tym mocniejszy filtr.

Czwórek nie mogą używać kierowcy, ponieważ tak znacznie ograniczają przechodzące przez nie światło, że utrudnia to - albo uniemożliwia - dobre widzenie sygnalizacji świetlnej czy znaków. W okularach o najmocniejszym filtrze najlepiej człowiek się czuje w pełnym słońcu w wysokich górach, na śniegu, nad wodą, na morzu czy na pustyni - podkreśla UOKiK w przewodniku.

Dodatkowe informacje na oznaczeniu szkieł mówią o typie filtra - fotochromowy, który ciemnieje w miarę jaśnienia otoczenia, czy polaryzacyjny, który wyostrza obraz i eliminuje odbicia. Filtr polaryzacyjny jest szczególnie zalecany dla kierowców.

"W oznakowaniu okularów przeciwsłonecznych mogą być używane oznaczenia słowne lub piktogramy. Jeżeli producent użyje tylko piktogramów, powinien je wyjaśnić, objaśnienia powinny być w języku polskim" - zaznaczył UOKiK.

Chmurka oznacza najsłabszy filtr - zero, piktogram słońca za chmurką - mocniejszy - jedynkę, słońce z kilkoma promieniami - dwójkę, a słońce z kilkunastoma promieniami - jeszcze mocniejszy filtr - trójkę. Znaczek ze słońcem, górami i falami to czwórka - najsilniejszy filtr - nieprzeznaczony dla kierowców.

Urząd zachęca, by przed zakupem sprawdzić też wskazane przez producenta ograniczenia - m.in. dotyczące stosowania w solariach. Zaleca też, by zapoznać się z instrukcją konserwacji i stosować się do niej - by np. przez starcie czy porysowanie powłoki antyrefleksyjnej okulary nie straciły swoich ochronnych właściwości.

UOKiK przypomina, że oprócz szkieł ważny jest również dobór oprawek, które mogą ograniczać pole widzenia. Dołączona do każdej pary okularów instrukcja powinna też zawierać - oprócz danych producenta i wyrobu - informacje, że okulary przeciwsłoneczne nie mogą być stosowane do bezpośredniej obserwacji słońca, nie chronią przed sztucznymi źródłami światła (np. w solariach) czy przed urazami mechanicznymi.

UOKiK zachęca do kontaktu z rzecznikami konsumentów, Inspekcją Handlową lub samym urzędem, jeśli się okaże, że okulary są niewłaściwie oznaczone, szczególnie gdyby były problemy z ich reklamacją u sprzedawcy. Zgłoszenia można składać osobiście u rzeczników lub w IH albo telefonicznie pod ogólnopolską infolinią konsumencką UOKiK 801 440 220 lub mailem - porady@dlakonsumentow.pl - zaznacza Urząd w publikacji.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.