Jak się nie dać upałom w wakacje Fot. archiwum RZ

Większość z nas spragniona jest wakacji, słońca i odpoczynku na świeżym powietrzu. Ale lato to także dni upałów, szczególnie dotkliwych dla osób ciężko pracujących fizycznie, starszych i dzieci. Poniżej 10 wskazówek jak radzić sobie w upalne dni.

Podstawą dobrego samopoczucia podczas upałów jest odpowiednie nawodnienie organizmu. Zaleca się picie 2-3 litrów płynów na dobę - z czego głównie powinna to być woda wysoko zmineralizowana, a w jej uzupełnieniu np. słaba herbata oraz soki owocowo-warzywne.

- Szczególnie warto pić sok pomidorowy z racji, że doskonale uzupełnia potas, który w upalne dni szybko tracimy z organizmu. Zdecydowanie należy unikać natomiast napojów z kofeiną (np. kawa, cola) oraz alkoholu, który może powodować obniżenie ciśnienia i w efekcie omdlenia - mówi Katarzyna Bukol-Krawczyk, internista z Grupy LUX MED.

Słońce najsilniej operuje w środku dnia, dlatego w miarę możliwości w godzinach 11:00 – 15:00 najlepiej pozostać w pomieszczeniu. Odpoczywajmy w cieniu. Jeśli musimy wyjść z domu, ochrońmy ciało - zastosujmy kremy z filtrem, załóżmy jasne lekkie, przewiewne ubranie, kapelusz lub czapkę na głowę i starajmy się przebywać w cieniu.

- Ograniczmy też intensywną aktywność fizyczną, która może przyczynić się do przegrzania. Osobom starszym oraz rodzicom z maluchami i zwierzakami polecam spacery w dopiero godzinach popołudniowych - zaznacza lekarka.

W gorące dni najlepiej jeść potrawy składające się z warzyw i owoców. Doskonale zatem sprawdzą się np. lekkostrawne sałatki, które nie tylko orzeźwią, ale również nie obciążą dodatkowo organizmu, zajętego radzeniem sobie z upałem. Unikajmy dań ciężkich, smażonych, tłustych i mięsnych.

Lody dla ochłody spożywane w rozsądnych ilościach i powoli nie powinny zaszkodzić. Mogą być smacznym sposobem na ochłodzenie organizmu. Jedzmy jednak tylko lody z pewnego źródła, aby uniknąć groźnych zatruć pokarmowych. - Osobiście polecam lody jogurtowe – nie tylko świetnie smakują, ale zawierają dodatkową porcję białka - mówi specjalistka. 

W upalne dni przejście z gorącego podwórka do zimnego pomieszczenia może się wydawać zbawienne. Jednak w ostatecznym rozrachunku duże różnice temperatur nie są korzystne dla organizmu. Uważajmy na różnice temperatur.

- Nie polecam picia lodowatych napoi (powinny mieć temperaturę pokojową), gwałtownego zanurzania się w zimnej wodzie (ze względu na niebezpieczeństwo szoku termicznego - do basenu czy jeziora wchodź stopniowo, powoli), czy „rozkręcania” klimatyzacji (może skutkować przeziębieniami, infekcjami dróg oddechowych, bólami mięśni czy nerwobólami) - przestrzega Katarzyna Bukol-Krawczyk.

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH