Ile i jakich płynów powinna przyjmować dziennie ciężarna i karmiąca? Odpowiednie nawodnienie organizmu jest niezbędne do zachowania zdrowia kobiety oraz rozwijającego się dziecka Fot. Archiwum

W okresie ciąży powinno się pić 2,3 l wody dziennie, podczas karmienia 2,7 l. Odpowiednie nawodnienie organizmu jest niezbędne do zachowania zdrowia kobiety oraz rozwijającego się dziecka - mówi PAP Life prof. Beata Pięta z Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu, ambasadorka kampanii "Mamo, pić!".

Specjalistka wskazuje, że woda jest kluczowym składnikiem organizmu człowieka. Występuje w każdej komórce naszego ciała. Wszystkie reakcje w organizmie zachodzą w środowisku wodnym. Woda stanowi 55-60 proc. masy ciała kobiety znajdującej się w okresie prokreacji, u 24-tygodniowego płodu stanowi aż 88,6 proc., a tkanki noworodka w 74 proc. zbudowane są z wody. Odpowiednie nawodnienie organizmu jest zatem niezbędne do zachowania zdrowia kobiety oraz rozwijającego się dziecka w tym szczególnym okresie.

Dodaje, że zarówno kobiety ciężarne, jak i karmiące mają zwiększone zapotrzebowanie na spożycie wody. Wynika to z ich stanu fizjologicznego - w czasie ciąży woda jest niezbędna do produkcji płynu owodniowego oraz prawidłowego rozwoju i funkcji tkanek płodu, a w trakcie karmienia wzrost zapotrzebowania wynika głównie z produkcji mleka na poziomie wystarczającym dla prawidłowego rozwoju noworodka. Mleko kobiece składa się w 87 proc. z wody, a dziecko karmione mlekiem matki na żądanie nie wymaga dodatkowego nawadniania.

- W ciąży ilość spożywanej wody powinna wzrosnąć do około 2,3 l na dobę, a w okresie karmienia piersią do 2,7 l na dobę. Napojem, który najlepiej nawadnia organizm kobiety w ciąży i matek karmiących jest naturalna woda mineralna. Soki owocowe i napoje kolorowe ze względu na występujące w nich cukry, nie są polecane jako podstawowe źródło płynów - zaznacza prof. Pięta.

- Do napojów, które mogą sprzyjać odwodnieniu organizmu, należy czarna i zielona herbata oraz kawa naturalna, które zaleca się ograniczyć w przypadku ciąży oraz karmienia piersią. Nie zaleca się także uzupełniania niedoboru płynów przy pomocy napojów energetyzujących. Zawierają one kofeinę i taurynę, które działają pobudzająco - wyjaśnia.

Przypomina, że źródłem wody w diecie są także produkty spożywcze, a zwłaszcza warzywa i owoce - zawierające od 87-95 proc. wody. Zupy również charakteryzują się wysoką zawartością wody. Należy jednak pamiętać, że produkty spożywcze, nawet te z wysoką zawartością wody powinny być traktowane jako dodatkowe, a nie podstawowe źródło nawodnienia, ze względu na zawartość innych komponentów, takich jak np. składniki odżywcze.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.