Ile i jakich płynów powinna przyjmować dziennie ciężarna i karmiąca? Odpowiednie nawodnienie organizmu jest niezbędne do zachowania zdrowia kobiety oraz rozwijającego się dziecka Fot. Archiwum

W okresie ciąży powinno się pić 2,3 l wody dziennie, podczas karmienia 2,7 l. Odpowiednie nawodnienie organizmu jest niezbędne do zachowania zdrowia kobiety oraz rozwijającego się dziecka - mówi PAP Life prof. Beata Pięta z Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu, ambasadorka kampanii "Mamo, pić!".

Specjalistka wskazuje, że woda jest kluczowym składnikiem organizmu człowieka. Występuje w każdej komórce naszego ciała. Wszystkie reakcje w organizmie zachodzą w środowisku wodnym. Woda stanowi 55-60 proc. masy ciała kobiety znajdującej się w okresie prokreacji, u 24-tygodniowego płodu stanowi aż 88,6 proc., a tkanki noworodka w 74 proc. zbudowane są z wody. Odpowiednie nawodnienie organizmu jest zatem niezbędne do zachowania zdrowia kobiety oraz rozwijającego się dziecka w tym szczególnym okresie.

Dodaje, że zarówno kobiety ciężarne, jak i karmiące mają zwiększone zapotrzebowanie na spożycie wody. Wynika to z ich stanu fizjologicznego - w czasie ciąży woda jest niezbędna do produkcji płynu owodniowego oraz prawidłowego rozwoju i funkcji tkanek płodu, a w trakcie karmienia wzrost zapotrzebowania wynika głównie z produkcji mleka na poziomie wystarczającym dla prawidłowego rozwoju noworodka. Mleko kobiece składa się w 87 proc. z wody, a dziecko karmione mlekiem matki na żądanie nie wymaga dodatkowego nawadniania.

- W ciąży ilość spożywanej wody powinna wzrosnąć do około 2,3 l na dobę, a w okresie karmienia piersią do 2,7 l na dobę. Napojem, który najlepiej nawadnia organizm kobiety w ciąży i matek karmiących jest naturalna woda mineralna. Soki owocowe i napoje kolorowe ze względu na występujące w nich cukry, nie są polecane jako podstawowe źródło płynów - zaznacza prof. Pięta.

- Do napojów, które mogą sprzyjać odwodnieniu organizmu, należy czarna i zielona herbata oraz kawa naturalna, które zaleca się ograniczyć w przypadku ciąży oraz karmienia piersią. Nie zaleca się także uzupełniania niedoboru płynów przy pomocy napojów energetyzujących. Zawierają one kofeinę i taurynę, które działają pobudzająco - wyjaśnia.

Przypomina, że źródłem wody w diecie są także produkty spożywcze, a zwłaszcza warzywa i owoce - zawierające od 87-95 proc. wody. Zupy również charakteryzują się wysoką zawartością wody. Należy jednak pamiętać, że produkty spożywcze, nawet te z wysoką zawartością wody powinny być traktowane jako dodatkowe, a nie podstawowe źródło nawodnienia, ze względu na zawartość innych komponentów, takich jak np. składniki odżywcze.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH