Hasłem "WF jest fajny" nie zwiększymy aktywności fizycznej Polaków Coraz więcej Polaków stara się być aktywnymi fizycznie, ale... FOT. Fotolia

Po świątecznych spotkaniach przy suto zastawionych stołach warto pomyśleć o spaleniu zbędnych kalorii. Jak w racjonalny, bezpieczny sposób uprawiać sport? Co robić, aby Polacy byli bardziej aktywni fizycznie? Na te pytania odpowiadają lekarze i sportowcy.

Niestety, badania wskazują, że mimo mody m.in. na bieganie czy nordic walking, nadal preferujemy kanapowy styl życia. 62% mężczyzn i 54% kobiet w naszym kraju ma nadwagę, a otyłość dotyczy prawie jednej czwartej dorosłej populacji.

Lekarze przestrzegają jednak przed zachłyśnięciem się sportem bez odpowiedniego przygotowania tych, którzy do tej pory go nie uprawiali. Zwłaszcza „kandydatów na zawałowca”, czyli osoby po 40. roku życia, z czynnikami ryzyka: otyłych, prowadzących „siedzący” tryb życia, z zaburzeniami gospodarki lipidowej, często z cukrzycą, nadciśnieniem itd.

Obciążenia zwiększajmy stopniowo
- Każdy może, a wręcz powinien zażywać ruchu, ale trzeba to robić adekwatnie do swojego przygotowania czynnościowego, wydolności, wreszcie ogólnego stanu zdrowia - apelowała w rozmowie z Rynkiem Zdrowia prof. Anna Jegier, kierownik Zakładu Medycyny Sportowej Uniwersytetu Medycznego w Łodzi.

Zaznacza, że jeśli ktoś miał np. kilkunastoletnią przerwę w rekreacyjnym uprawianiu sportu, swoje przygotowanie do ponownego regularnego wysiłku fizycznego nie powinien zaczynać od biegania na dłuższych dystansach, ale od marszu, a następnie truchtania.

Prof. Jegier zwraca uwagę, że obciążenia trzeba zwiększać stopniowo, w sposób przemyślany, zgodny z określonymi zasadami: - Nasz organizm nie lubi zachowań krańcowych. Dlatego zalecając jakąkolwiek aktywność fizyczną zawsze pytamy zgłaszające się do nas osoby - pacjentów lub tych, którzy zamierzają uprawiać sport - jaki tryb życia prowadzili dotychczas.

Ostrożnie z cudownymi planami treningów
Znakomity ultramaratończyk Tomasz Kuliński zauważa jednak, że wypełnianie przez uczestników masowych biegów kwestionariuszy o stanie zdrowia nie ma większego sensu.

- Jeśli ktoś chce i tak będzie biegać. Oczywiście warto wykonać pewne podstawowe badania. Można też zasięgnąć porady u osób z doświadczeniem w uprawianiu sportu - radzi Kuliński, który 100 kilometrów pokonał już w czasie 7 godzin i 41 minut. Jego wynik w biegu 48-godzinnym (non-stop) to 335 km.

Jakie najczęściej błędy popełniają osoby, które postanowiły zerwać z siedzącym trybem życia? - Przestrzegam wszystkich, którzy chcą zacząć biegać - nie zaglądajcie do internetu, gdzie różni spece podają cudowne plany treningowe - mówił podczas lutowego Kongresu Wyzwań Zdrowotnych w Katowicach Tomasz Kuliński.

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.