Fundacja Integracja i Metro Warszawskie uczą wrażliwości na niepełnosprawność Ilustracje pochodzące z poradnika będą dodatkowo wyświetlane na ekranach w wagonach metra. Fot. Paweł Pawłowski/PTWP

We wtorek, 21 czerwca pasażerowie warszawskiego metra od rana otrzymywali rysunkowy poradnik podpowiadający, jak zachowywać się w kontaktach z osobami niepełnosprawnymi. To druga osłona wspólnej akcji Metra Warszawskiego i Fundacji Integracja - "Integracja w metrze".

Poradnik "Savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnością" przedstawia w rysunkowej formie różne sytuacje z udziałem osób niepełnosprawnych.

Ilustracje pokazują, jak mądrze pomagać, czego nie robić i jak uniknąć faux pas podczas spotkania z osobami niepełnosprawnymi. Poradnik ma charakter uniwersalny, nie ogranicza się do sytuacji w komunikacji miejskiej.

Jeden z rysunków przedstawia dwóch rozmawiających mężczyzn, jeden z nich siedzi na wózku inwalidzkim, rozmówcy są blisko siebie, co powoduje, że osobie niepełnosprawnej jest niewygodnie, musi "zadzierać" głowę do góry. Poradnik podpowiada, by nie stać nad głową osobie siedzącej na wózku i cofnąć się o dwa kroku lub usiąść. Kolejna ilustracja radzi, by witając się z osobą niewidomą, dotknąć ją lekko w ramię i przedstawić się.

W poradniku podkreślono też, by w różnych sytuacjach zwracać się bezpośrednio do osoby z niepełnosprawnością, a nie do osoby towarzyszącej. Publikacja uczy także, jak porozumieć się z osobą niesłyszącą oraz zwraca uwagę, by nie głaskać i nie rozpraszać psa przewodnika, ponieważ zwierzę pracuje. Poradnik przestrzega również przed wydawaniem pochopnych komentarzy i ocen.

Podczas briefingu na stacji metra "Dworzec Gdański" prezes Fundacji Integracja Piotr Pawłowski powiedział, że akcja jest odpowiedzią nie tylko na potrzeby i wątpliwości pasażerów komunikacji miejskiej, ale także wszystkich innych ludzi, którzy często nie wiedzą, jak zachować się w kontakcie z osobami niepełnosprawnymi.

- Do fundacji przesyłane są pytania o to, jak zareagować na widok osoby niewidomej na ulicy, czy można pomagać osobie poruszającej się na wózku, jak z nią rozmawiać, jak pomagać. To są sytuacje, które potrzebują doprecyzowania. Akcja ma sprzyjać codziennej integracji, czynić ją lepszą i bardziej komfortową - mówił Pawłowski.

Dodał, że ilustracje w przewodniku przedstawią sytuacje "z życia wzięte".

Prezes Metra Warszawskiego Jerzy Lejk podkreślił, że spółka wychodzi naprzeciw potrzebom osób niepełnosprawnych, prowadząc działania w dwóch obszarach.

- Obszar pierwszy to przygotowanie infrastruktury w taki sposób, żeby osoba z niepełnosprawnością czuła się absolutnie samodzielna, żeby sama mogła trafić do wybranego celu, żeby infrastruktura była wsparciem dla osoby z jakąkolwiek dysfunkcją - powiedział Lejk. Dodał, ze rozporządzenie Ministerstwa Infrastruktury z 2011 r., precyzuje, jak powinna wyglądać infrastruktura metra, aby była dostępna i wygodna dla osób niepełnosprawnych.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH