Fundacja Integracja i Metro Warszawskie uczą wrażliwości na niepełnosprawność Ilustracje pochodzące z poradnika będą dodatkowo wyświetlane na ekranach w wagonach metra. Fot. Paweł Pawłowski/PTWP

We wtorek, 21 czerwca pasażerowie warszawskiego metra od rana otrzymywali rysunkowy poradnik podpowiadający, jak zachowywać się w kontaktach z osobami niepełnosprawnymi. To druga osłona wspólnej akcji Metra Warszawskiego i Fundacji Integracja - "Integracja w metrze".

Poradnik "Savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnością" przedstawia w rysunkowej formie różne sytuacje z udziałem osób niepełnosprawnych.

Ilustracje pokazują, jak mądrze pomagać, czego nie robić i jak uniknąć faux pas podczas spotkania z osobami niepełnosprawnymi. Poradnik ma charakter uniwersalny, nie ogranicza się do sytuacji w komunikacji miejskiej.

Jeden z rysunków przedstawia dwóch rozmawiających mężczyzn, jeden z nich siedzi na wózku inwalidzkim, rozmówcy są blisko siebie, co powoduje, że osobie niepełnosprawnej jest niewygodnie, musi "zadzierać" głowę do góry. Poradnik podpowiada, by nie stać nad głową osobie siedzącej na wózku i cofnąć się o dwa kroku lub usiąść. Kolejna ilustracja radzi, by witając się z osobą niewidomą, dotknąć ją lekko w ramię i przedstawić się.

W poradniku podkreślono też, by w różnych sytuacjach zwracać się bezpośrednio do osoby z niepełnosprawnością, a nie do osoby towarzyszącej. Publikacja uczy także, jak porozumieć się z osobą niesłyszącą oraz zwraca uwagę, by nie głaskać i nie rozpraszać psa przewodnika, ponieważ zwierzę pracuje. Poradnik przestrzega również przed wydawaniem pochopnych komentarzy i ocen.

Podczas briefingu na stacji metra "Dworzec Gdański" prezes Fundacji Integracja Piotr Pawłowski powiedział, że akcja jest odpowiedzią nie tylko na potrzeby i wątpliwości pasażerów komunikacji miejskiej, ale także wszystkich innych ludzi, którzy często nie wiedzą, jak zachować się w kontakcie z osobami niepełnosprawnymi.

- Do fundacji przesyłane są pytania o to, jak zareagować na widok osoby niewidomej na ulicy, czy można pomagać osobie poruszającej się na wózku, jak z nią rozmawiać, jak pomagać. To są sytuacje, które potrzebują doprecyzowania. Akcja ma sprzyjać codziennej integracji, czynić ją lepszą i bardziej komfortową - mówił Pawłowski.

Dodał, że ilustracje w przewodniku przedstawią sytuacje "z życia wzięte".

Prezes Metra Warszawskiego Jerzy Lejk podkreślił, że spółka wychodzi naprzeciw potrzebom osób niepełnosprawnych, prowadząc działania w dwóch obszarach.

- Obszar pierwszy to przygotowanie infrastruktury w taki sposób, żeby osoba z niepełnosprawnością czuła się absolutnie samodzielna, żeby sama mogła trafić do wybranego celu, żeby infrastruktura była wsparciem dla osoby z jakąkolwiek dysfunkcją - powiedział Lejk. Dodał, ze rozporządzenie Ministerstwa Infrastruktury z 2011 r., precyzuje, jak powinna wyglądać infrastruktura metra, aby była dostępna i wygodna dla osób niepełnosprawnych.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.