Firmy wysyłają pracowników na szkolenia z udzielania pierwszej pomocy

Spełniając obowiązki zawarte w kodeksie pracy, firmy kierują pracowników na szkolenia z udzielania pierwszej pomocy.

Jak wynika z sondy przeprowadzonej przez Dziennik Gazetę Prawną, firmy wyznaczają po kilku pracowników odpowiedzialnych za zwalczanie pożarów i ewakuację. Wysyłają też pracowników na szkolenia z udzielania pierwszej pomocy, kupują apteczki i wywieszają instrukcje, jak pomagać poszkodowanym w wypadku.

Obowiązek wyznaczania pracowników odpowiedzialnych za wykonywanie takich czynności wprowadziła nowelizacja kodeksu pracy z 21 listopada 2008 r. (Dz.U. nr 223, poz. 1466), która weszła w życie 18 stycznia tego roku. Początkowo przewidywała ona, że każdy pracodawca musi zatrudniać inspektora ochrony przeciwpożarowej. Jednak rząd uznał, że byłoby to zbytnie obciążenie dla firm i nowela k.p. z 7 maja 2009 r. (Dz.U. nr 115, poz. 958) zniosła ten wymóg. Teraz firmy muszą jedynie wyznaczać pracowników odpowiedzialnych za zwalczanie pożarów i ewakuację oraz udzielanie pierwszej pomocy.

Najczęściej firmy wyznaczają do tych zadań pracowników, którzy już pełnią w zakładzie funkcje służbowe np. mistrzów, brygadzistów, kierowników, gdyż mają oni najczęściej długi staż w pracy.

Za zwalczanie pożarów i ewakuację może być odpowiedzialny pracownik, który zaliczył szkolenie bhp (najlepiej okresowe), a za udzielanie pierwszej pomocy – podwładny, który zaliczył szkolenie z jej udzielania. W przeciwieństwie do szkoleń bhp, kurs udzielania pierwszej pomocy nie jest obowiązkowy dla wszystkich podwładnych.

Jeżeli w firmie nie pracuje osoba, która go ukończyła, pracodawca musi wysłać wyznaczonego pracownika na szkolenie. Jak przyznaje Małgorzata Zajdel z Ośrodka Szkolenia Mazowieckiego Zarządu Okręgowego PCK, zainteresowanie nauką pierwszej pomocy jest coraz większe, a duże firmy zgłaszają do takich szkoleń jednorazowo nawet kilkunastu pracowników.

– Po zmianach firmy częściej dbają też o zapewnienie środków niezbędnych do udzielania pierwszej pomocy. Bardzo popularne w zakładach pracy stały się np. apteczki przenośne – mówi Dziennikowi Gazecie Prawnej Marek Nościusz, prezes Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Służb BHP.

Firmy częściej zamieszczają też instrukcje udzielania pierwszej pomocy w miejscach dostępnych dla wszystkich pracowników.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH