Filmy mogą korzystnie wpływać na nasze zdrowie

Pomoc w dotarciu do ukrytych emocji, inspiracja do zmian, zdystansowanie się od problemów, wsparcie w budowaniu relacji z otoczeniem - to pozytywne skutki oddziaływania filmoterapii. W środę (15 kwietnia) w Łodzi odbyło się sympozjum poświęcone tej metodzie.

Międzynarodowe grono specjalistów - w tym m.in. specjalizujący się w filmoterapii Kerem Kaban z Uniwersytetu Yasam w Izmirze (Turcja) - dyskutowało o najnowszych technikach oraz metodach wychowawczego i terapeutycznego wykorzystania dzieł filmowych.

Jak podkreślił dyrektor łódzkiego Publicznego Gimnazjum nr 16 Witold Młynarczyk, termin "filmoterapia" znany jest w Polsce dopiero od kilku lat, choć pierwsze badania nad terapeutycznym wpływem dzieł filmowych prowadzono w 1946 r.

- Terapia filmowa może być zastosowana nie tylko w resocjalizacji dzieci i młodzieży. Można ją polecić w terapii par przechodzących kryzys czy wykorzystywać w przypadku poważnych zaburzeń psychiatrycznych. Działanie filmoterapii opiera się na przekonaniu, że film może znacząco wpłynąć na sferę emocjonalną człowieka, powodując zmianę jego postępowania - wyjaśnił.

Filmoterapia - jako forma arteterapii (terapii sztuką) - wykorzystywana jest także przez medycynę. Według specjalistów odpowiednio dobrany film może powodować wzrost ciśnienia krwi, podwyższone napięcie mięśni, przyspieszenie bicia serca, redukcję bólu; może też działać antydepresyjnie.

Katarzyna Wójt i Anna Sadowska ze Stowarzyszenia "Bliżej Siebie" są autorkami projektu przeprowadzonego w Zespole Szkół Specjalnych nr 4 w Łodzi. Wzięły w nim udział dzieci upośledzone w stopniu umiarkowanym i z zespołem Aspergera.

- Dzieci same dokonały wyboru filmów, m.in. "Billy Elliot", "Skafander i motyl", "Cyrk motyli". Ponieważ to dzieci upośledzone, więc często musiałyśmy tłumaczyć im trudniejsze momenty, np. dużym szokiem było dla nich to, że człowiek bez rąk i nóg potrafi pływać, czy że w ogóle żyje. Potem dyskutowaliśmy na temat filmów - wyjaśniła Wójt.

Zdaniem Sadowskiej, filmoterapia pomaga dzieciom upośledzonym w zrozumieniu siebie i swoich niepełnosprawności, np. film "Cyrk motyli" pozwolił im na zrozumienie, że ich własna niepełnosprawność nie musi oznaczać rezygnacji z marzeń, że mogą je rozwijać, mają prawo odczuwać emocje.

Międzynarodowe sympozjum stanowiło część projektu "Filmoterapia - metamorfozy" realizowanego w ramach programu Comenius Regio. Partnerami spotkania byli: Urząd Miasta Łodzi, Publiczne Gimnazjum nr 16 im. Ofiar Katynia, Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka, Se-ma-for, Stowarzyszenie Na Rzecz Dzieci i Młodzieży Upośledzonej Umysłowo "Bliżej Siebie".

Podobał się artykuł? Podziel się!

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH