Ekspertka: o czym nie powinniśmy zapominać w zimowej diecie FOT. PTWP; zdjęcie ilustracyjne

Zima to z jednej strony czas przeziębień, zachorowań i przeróżnych infekcji, a z drugiej okres świąt, podczas których jemy więcej niż zazwyczaj. Dlatego też powinniśmy zwracać szczególną uwagę na to, co spożywamy, ale przede wszystkim - ile jemy.

- W zimie często zapominamy o tym, aby jeść tyle, ile potrzebujemy. Jemy za mało, co sprawia, że spada nasza termogeneza i metabolizm, a to przekłada się na wyziębienie organizmu i w konsekwencji mniejszą odporność na wszędobylskie wirusy - zwraca uwagę dietetyk i technolog żywienia Urszula Bulanda. W takiej sytuacji najlepszym rozwiązaniem jest utrzymanie odpowiedniego bilansu kalorycznego w ciągu dnia, dzięki czemu możliwa będzie też ochrona przed nadprogramowym przyrostem masy ciała.

Ważne jest nie tylko to, ile powinno się jeść, ale też co. W okresie jesienno-zimowym jest to istotne ze względu na większe ryzyko zachorowania i przedostania się do naszego organizmu niebezpiecznych patogenów.

- Warto włączyć do naszej diety produkty, które będą uszczelniać naczynia krwionośne i błony śluzowe, wzmacniać barierę odpornościową organizmu i system immunologiczny oraz odżywiać nasze jelita i chronić je przed procesami gnilnymi - radzi ekspertka. Są to produkty w szczególności zawierające witaminę C (papryka, cytrusy, dżem z czarnej porzeczki, sok z dzikiej róży), kwasy tłuszczowe omega-3 (ryby), antyoksydanty (warzywa i owoce, również mrożone, puszkowane czy w słoikach), przeciwutleniacze oraz bakterie kwasu mlekowego (kiszona kapusta, kiszone ogórki).

Jak dodaje dietetyk, dobrą opcją jest dodawanie do potraw rozgrzewających przypraw, będących też źródłem przeciwutleniaczy. Cynamon, goździki, kardamon, chilli, imbir czy nawet pieprz, każda z tych przypraw ma w sobie substancje czynne działające bakteriobójczo, walczące z patogenami i wolnymi rodnikami w naszym organizmie.

Ważnym składnikiem zimowej diety są też aminokwasy siarkowe i glutaminy zawarte w mięsach, jajach, pełnoziarnistym pieczywie, ryżu, kaszach, orzechach i płatkach owsianych. - Nie zapominajmy też o czosnku, który działa bakteriobójczo i hamuje infekcje. Pamiętajmy tylko, aby niszczyć jego strukturę, wciskać, kruszyć, szatkować, bo tylko wtedy wyciągniemy z niego wszystkie składniki odżywcze - radzi dietetyk.

Codzienny jadłospis powinien być wypełniony produktami rozgrzewającymi organizm. - Na śniadanie owsianka z cynamonem i tartym jabłkiem. Dobrym pomysłem na obiad może być kasza z dodatkiem imbiru, z pieczonym łososiem i kiszoną kapustą. A na kolację zupa dyniowa z pełnoziarnistymi grzankami i pestkami dyni - poleca Urszula Bulanda.

Marlena Hebda (PAP Life)

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.