Ekspert o upałach : pijmy głównie wodę, w małych ilościach, ale często Wzrost temperatury o stopień powyżej 37 stopni C oznacza zwiększone zapotrzebowanie na wodę o ok. 250 ml. Fot. Archiwu

Odpowiednie nawodnienie, zwłaszcza latem, jest bardzo ważne dla naszego organizmu, a odwodnienie na poziomie 15-20 proc. stanowi zagrożenia dla zdrowia i życia. Powinniśmy pić głównie wodę, którą należy dostarczać do organizmu systematycznie, w małych ilościach, ale często - podkreśla dietetyk medyczny Sandra Ataniel.

Jeśli chodzi o zwiększone zapotrzebowanie na wodę latem, to należy pamiętać o tym, że wzrost temperatury o stopień powyżej 37 stopni C oznacza zwiększone zapotrzebowanie na wodę o ok. 250 ml.

- Czyli latem każdy dodatkowy stopień powyżej tej wartości, to dodatkowa szklanka wody - stwierdziła dietetyk medyczny Sandra Ataniel.

Dietetyk przypomniała, że dorosła osoba w ok. 60 proc. składa się z wody, która bierze udział we wszystkich procesach metabolicznych. Bez niej praktycznie nie jest możliwe normalne funkcjonowanie.

Jak podkreśliła, już 2 proc. odwodnienie powoduje szereg objawów m.in. zaburzenia koncentracji, bóle głowy, problemy z aktywnością fizyczną i umysłową.

- Natomiast odwodnienie na poziomie ok. 15-20 proc., to już zagrożenie dla zdrowia i życia - dodała.

Organizm potrzebuje ciągłego dostarczania wody, ponieważ nie jest w stanie jej zmagazynować w dużej ilości. - Dlatego pierwsza zasada jest taka, że dostarczamy wodę systematycznie, w małych ilościach, ale często. Dlatego, że wypicie jednorazowo 2 litrów wody niestety nie jest w stanie nawodnić naszych komórek - podkreśliła dietetyk.

Zapotrzebowanie na wodę dla konkretnej osoby można także w prosty sposób wyliczyć.

- Dla zdrowej, dorosłej osoby liczymy, że jest to ok. 30 ml wody na każdy kilogram masy ciała - podpowiada dietetyk.

Na odwodnienie najbardziej narażone są osoby starsze i małe dzieci. Seniorzy mają nieco zaburzone odczucie pragnienia i po prostu tego nie czują.

Na najbliższe dni - do soboty (5 sierpnia) - upały przewidywane są dla całej Polski. Rządowe Centrum Bezpieczeństwa przypomina, że aby bezpiecznie przetrwać upały należy ograniczyć również przebywanie w pełnym słońcu, nie wychodzić - jeśli nie ma takiej potrzeby - z domu oraz unikać wysiłku fizycznego i picia alkoholu, który odwadnia organizm. Należy też pamiętać o noszeniu nakrycia głowy. W przypadku wystąpienia objawów przegrzania organizmu jak: przyspieszony oddech, temperatura, nudności, zawroty głowy lub dreszcze należy szukać pomocy, dzwoniąc na numery alarmowe 112 lub 999. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH