Eksperci: zdrowe odżywianie pomaga nam w pracy FOT. Fotolia; zdjęcie ilustracyjne

Światowa Organizacja Zdrowia podaje, że istnieje ścisła zależność między odżywianiem a produktywnością. Odpowiednio zbilansowana dieta gwarantuje zdrowie i wysoki poziom energii do działania - przypominają specjaliści.

Znajomość wytycznych pomocnych do stworzenia zbilansowanej diety gwarantuje zdrowie i wysoki poziom energii do działania. Fundamentem piramidy żywienia są owoce i warzywa. Na kolejnych miejscach znalazły się też produkty zbożowe, nabiał, produkty mięsne, ryby oraz jaja.

- Na szczycie tej piramidy umieszczono z kolei oleje roślinne i orzechy. Postępując zgodnie z wytycznymi można mieć pewność, że organizm będzie pracował sprawniej, odczuwać będziemy też większą energię - zaznacza dr Ewa Chojnowska, ekspert ds. odżywiania Human Power.

- To, co jemy, bardzo wpływa na nasze zdrowie, samopoczucie i efektywność w pracy. Nie zawsze jednak planujemy nasze posiłki właśnie pod tym kątem - dodaje.

Bardzo ważnym elementem codziennej diety są śniadania, które wpływają na dobry nastrój, koncentrację, kreatywność czy pamięć. Innym kluczowym czynnikiem sprawnej pracy umysłowej jest właściwe nawodnienie organizmu. Utrata płynów na poziomie 5% masy ciała ogranicza skuteczność pracy aż o 30%.

- Aby mieć energię przez cały dzień, powinniśmy przestrzegać kilka prostych zasad. Przede wszystkim zaczynamy od zdrowego, zbilansowanego śniadania. Bardzo ważne jest to, żeby zjeść je jeszcze przed wyjściem do pracy. Kiedy rozpoczynamy pracę, już potrzebujemy energii ze składników pokarmowych. Ważne też, by główny posiłek zjeść w pracy, a nie dopiero w domu. To właśnie w pracy potrzebujemy energii - przekonuje dr Ewa Chojnowska.

Co każdy może robić, by poprawić swoją efektywność? Oto kilka propozycji:
• Napoje słodzone zastąp wodą mineralną, która m.in. poprawia trawienie, zmniejsza apetyt, poprawia funkcjonowanie wątroby, nawilża skórę, dodaje energii.
• Ogranicz spożywanie produktów o wysokim indeksie glikemicznym (ziemniaki, biały makaron, chleb, biały ryż) - posiłki o wysokim IG powodują senność i gwałtowny spadek energii
• Jedz częściej za to mniejsze porcje (3-4 razy dziennie)
• Nie jedz głównego posiłku na mniej niż̇ 2 godziny przed snem
• Wyeliminuj przekąski typu: batony, chipsy, słone paluszki, itp. Stanowią one mało odżywczą i niekorzystną dla naszego zdrowia kompozycję tłuszczów, węglowodanów prostych, sztucznych barwników itp.
• Spróbuj ograniczyć lub zrezygnuj z cukru, ciastek i cukierków - produkty tego typu powodują gwałtowne spadki energii w ciągu dnia, zaburzają pracę mózgu i wywołują migreny.

Źródło: Raport "Praca, moc, energia w polskich firmach".

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH