Eksperci o "świecie, który rozumie jąkanie się"

W poniedziałek (22 października) przypada Światowy Dzień Osób Jąkających Się. Z tej okazji w Katowicach zorganizowano ogólnopolską konferencję naukową pt. "Świat, który rozumie jąkanie".

Specjaliści zgromadzeni w Katowicach 20 października przytaczali wyniki badań potwierdzających, że nie ma absolutnie żadnej zależności między poziomem inteligencji a jąkaniem się. To jeden z wielu mitów, utrudniających normalne życie osobom, które mają kłopot z płynnym mówieniem.

Ponad 3 mln Amerykanów to osoby jąkające się. Jąka się od trzech do czterech razy więcej mężczyzn niż kobiet. Jak poinformowała podczas konferencji dr Katarzyna Węsierska z Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, ok. 5 proc. dzieci przechodzi przez okres jąkania, który trwa 6 miesięcy lub dłużej. Trzy czwarte z nich wyrośnie z tego pod koniec dzieciństwa i tylko 1 proc. dorosłej populacji będzie się borykał z tym długotrwałym problemem.

Choć badania potwierdzają, że osoby, które mają kłopot z płynnym mówieniem, są tak samo inteligentne i przystosowane do życia jak ci, którzy się nie jąkają, to świadomość problemu determinuje nieraz ich życiowe wybory. W skrajnych przypadkach logofobii, czyli patologicznego lęku przed mówieniem, cierpiąca z tego powodu osoba niemal wycofuje się z normalnego życia.

Podczas konferencji przytaczano też badania wskazujące, że jąkanie się negatywnie wpływa na funkcjonowanie dziecka od najmłodszych lat i ma swoje długofalowe i społeczne konsekwencje. Uczniowie z zaburzeniami mowy mają ograniczone kontakty rówieśnicze w szkole i poza nią. W strukturze grupy zajmują nierzadko pozycje izolacji i odrzucenia. Często doświadczają przejawów dokuczania, a nawet agresji w szkole.

Jak przekonywała dr Węsierska, można to zmienić upowszechniając wiedzę o zjawisku jąkania i skutecznych sposobach wsparcia osób jąkających się. Najważniejsze są cierpliwość, akceptacja i zrozumienie otoczenia, zarówno w domu, jak i w szkole czy przedszkolu, stąd ogromna rola nauczycieli.

Wśród tzw. złotych zasad, czyli najważniejszych wskazówek wspierających płynność mowy, wymienia się mówienie w sposób zrozumiały dla dziecka i nie zasypywanie go wieloma pytaniami. Zamiast tego opiekun powinien opisywać to, co widzi, mówiąc w tempie wygodnym dla dziecka, stosując pauzy i zasadę mówienia po kolei.

Rozmawiając z osobą jąkającą się nie należy za nią "dopowiadać" czy kończyć zdań. Najlepiej utrzymywać kontakt wzrokowy i czekać cierpliwie, aż jąkający się uczeń czy przedszkolak skończy mówić. Absolutnie nie należy udzielać porad w stylu: "Zwolnij", "Weź głębszy oddech", "Pomyśl, zanim coś powiesz". Warto mówić nieco wolniej i spokojniej, ale nie przesadnie wolno, by nie brzmiało to nienaturalnie.

Przyczyny jąkania nie są dokładnie znane. Ostatnie badania wskazują, że znaczenie ma czynnik genetyczny, rozwój neuromięśniowy oraz środowisko dziecka, włączając w nie dynamikę procesów zachodzących w rodzinie. Stres jako taki nie wywołuje jąkania, ale może znacząco nasilić ten problem.
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH