Dzień Telefonów Zaufania dla Dzieci

17 maja przypada Międzynarodowy Dzień Telefonów Zaufania dla Dzieci. Inicjatorem tego wydarzenia jest stowarzyszenie Child Heplines International, zrzeszające organizacje prowadzące telefony zaufania z ponad 160 krajów.

Pierwszy telefon zaufania powstał w latach 50. ubiegłego wieku w Londynie w związku z samobójstwem 14-letniej dziewczynki. Po tej tragedii zaczęto tworzyć rozwiązania wychodzące naprzeciw osobom potrzebującym pomocy i wsparcia, znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej. Ta forma wsparcia, jaką jest telefon zaufania, jest szczególnie ważna dla najmłodszych, którzy mają ograniczone możliwości szukania dla siebie pomocy.

W Polsce działa wiele telefonów zaufania dla dzieci i młodzieży, o różnym zasięgu i profilu tematycznym. Mniej jest tych o zasięgu ogólnopolskim i całkowicie bezpłatnych dla użytkowników. Należą do nich m.in. Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka 800 12 12 12, Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111 prowadzony przez Fundację Dzieci Niczyje (FDN).

Jak podkreśla Rzecznik Praw Dziecka Marek Michalak, młodzi ludzie potrzebują rozmów o problemach, troskach i zmartwieniach, a w dzisiejszym zabieganym świecie nie zawsze znajdują czas i zainteresowanie ze strony najbliższych. Tymczasem już zwykła rozmowa ze specjalistą - psychologiem czy pedagogiem - dyżurującym przy telefonie zaufania może rozwiązać wiele sytuacji, z którymi młodzi ludzie nie są w stanie sobie poradzić.

Specyfiką Dziecięcego Telefonu Zaufania RPD jest jego dwoisty charakter: z jednej strony, jest to telefon zaufania, z drugiej, pełni również rolę telefonu interwencyjnego. - Umiejscowienie go w strukturach Biura RPD umożliwia jego konsultantom dalsze zajmowanie się problemem, monitorowanie sytuacji - dodaje Michalak.

Z kolei numer 116 111 to jeden z grupy numerów 116 - ogólnoeuropejskich bezpłatnych linii telefonicznych o charakterze społecznym stworzonych z inicjatywy Komisji Europejskiej (pozostałe dwa numery to linia interwencyjna 116 000 w sprawie zaginionych dzieci i 116 123 - telefon zaufania dla dorosłych). Polska była jednym z pierwszych krajów, który uruchomił tę linię w 2008 r. Jej działanie jest dofinansowywane przez MSW.

Jak podkreślają dyżurujący przy telefonach zaufania specjaliści, rozmowa jest często pierwszym krokiem w poszukiwaniu pomocy. Zwracają uwagę, że łatwiej mówić o intymnych sprawach anonimowo, bez patrzenia rozmówcy w oczy, ze świadomością, że w każdej chwili można przerwać kontakt. Telefon zaufania jest dobrym rozwiązaniem dla kogoś, kto potrzebuje rady, wsparcia lub zwyczajnej rozmowy w trudnych chwilach.

Dziecięce telefony zaufania łączy poważne podejście do każdego problemu (od zawodów miłosnych po wykorzystywanie seksualne), a także, co bardzo ważne dla dzwoniących, anonimowość. Zasada poufności łamana jest tylko w szczególnych sytuacjach - głównie, gdy zagrożone jest życie lub zdrowie dziecka.

 

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH