Dobry lekarz to ten, który potrafi porozumieć się z pacjentem

Naukowcy twierdzą, że lekarz nie może być wybitny bez umiejętności komunikacji z pacjentem. Zdaniem dr Aldony Katarzyny Jankowskiej z Collegium Medicum Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, badaczki komunikacji społecznej na styku lekarz - pacjent, w USA ok. 70 proc. skarg pacjentów do sądów bierze się właśnie z tego powodu.

Dr Jankowska podczas III Bałtyckiego Forum Zdrowia zorganizowanego przez Wydział Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Szczecińskiego mówiła, że wcześniej w Polsce obowiązywał model paternalistyczny, dzisiaj - model partnerski. Pacjent chce współdecydować o leczeniu. Do tego potrzebuje wiedzy medycznej. Lekarz powinien mu dokładnie wszystko wyjaśnić. Ale przez biurokratyzację ma na to za mało czasu.

Dlatego, jej zdaniem, biurokratyzacja odbiera lekarza pacjentowi i psuje między nimi relacje.

Na wpływ relacji między leczącym a chorym zwróciły już uwagę amerykańskie firmy ubezpieczeniowe, które wprowadziły zniżki dla lekarzy szkolących się z komunikacji. Potrzebę podobnych szkoleń zauważają też polscy badacze wspomnianych relacji.

Ich zdaniem dobra opinia u pacjenta i jego rodziny przydatna jest też z innego powodu. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez naukowców z Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego, na 384 mieszkańców Szczecina przepytanych o to, skąd czerpią wiedzę na temat dobrych lekarzy, 199 odpowiedziało, że z opinii rodziny lub znajomych.

Więcej: http://szczecin.gazeta.pl/

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH