Dietetyk: próbujmy wszystkiego ze świątecznego stołu, ale w rozsądnych ilościach Dietetyk radzi, aby osoby na diecie bezglutenowej zwiększyły w swojej diecie ilość warzyw i ryb Fot. Fotolia

Dla osób, które ze względu na schorzenia powinny ograniczać niektóre produkty w swojej diecie, święta wydają się trudnym czasem. Osoby na diecie bezglutenowej mogą jednak zwykłe mąki zastąpić kukurydzianą czy gryczaną, a chorzy na cukrzycę ograniczać potrawy podnoszące cukier - radzi dietetyk dr n. med. Daria Domańska-Senderowska.

Można spróbować wszystkiego ze świątecznego stołu, ale w rozsądnych ilościach - podkreśla ekspertka z Uniwersytetu Medycznego w Łodzi.

Jej zdaniem, wiele osób szkodzi swojemu zdrowiu głodząc się przed okresem świątecznym aby móc sobie pofolgować na święta, a następnie głodzi się przed sylwestrem, żeby zbić kilogramy.

- Metabolizm zaczyna szaleć, organizm robi zapasy, ponieważ nasz organizm nastawiony jest na przetrwanie. Dlatego lepiej, żeby dieta była urozmaicona i dobrze zbilansowana przed świętami. W święta możemy natomiast jeść to, na co mamy ochotę, ale w umiarkowanych ilościach - mówi PAP Domańska-Senderowska.

Jeżeli chodzi o ścisłe wykluczenia w diecie, np. dla osób na diecie bezglutenowej, czyli chorujących na celiakię, największym problemem w przygotowaniach świątecznych są mąki. - Jednak zastępując normalne mąki kukurydzianą czy gryczaną, można spożywać np. pierogi - dodała.

Radzi także, aby osoby na diecie bezglutenowej zwiększyły w swojej diecie ilość warzyw czy ryb. W przypadku słodyczy, które również są problemem dla tej grupy pacjentów, można zrobić np. ciasteczka z amarantusa czy z komosy ryżowej. - Są to zboża, które są wolne od glutenu - zaznaczyła ekspertka.

W przypadku chorych na cukrzycę ograniczenia w spożywaniu niektórych świątecznych potraw zależą od tego, czy mają oni ustabilizowany poziom glukozy w granicach normy, czy też jest on wysoki. - W tym drugim przypadku chorzy powinni uważać na to, co jedzą - podkreśliła specjalistka.

Aby święta były bardziej zdrowe i dietetyczne, specjalistka od żywienia radzi m.in. żeby zamiast smażenia pewnych tradycyjnych potraw np. karpia, przygotować go piekąc w folii w piekarniku. W świątecznej diecie na ogół brakuje też dużych ilości warzyw, które na świątecznym stole raczej się nie pojawiają, dlatego - jej zdaniem - warto przygotować np. sałatkę warzywną, ale nie doprawianą majonezem, który zawiera duże ilości tłuszczy, ale np. jogurtem naturalnym. - Starajmy się, żeby świątecznym daniom dodatkowo nie dokładać większej ilości tłuszczu i kalorii - zaznaczyła Domańska-Senderowska.

 

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH