Dietetyk: próbujmy wszystkiego ze świątecznego stołu, ale w rozsądnych ilościach Dietetyk radzi, aby osoby na diecie bezglutenowej zwiększyły w swojej diecie ilość warzyw i ryb Fot. Fotolia

Dla osób, które ze względu na schorzenia powinny ograniczać niektóre produkty w swojej diecie, święta wydają się trudnym czasem. Osoby na diecie bezglutenowej mogą jednak zwykłe mąki zastąpić kukurydzianą czy gryczaną, a chorzy na cukrzycę ograniczać potrawy podnoszące cukier - radzi dietetyk dr n. med. Daria Domańska-Senderowska.

Można spróbować wszystkiego ze świątecznego stołu, ale w rozsądnych ilościach - podkreśla ekspertka z Uniwersytetu Medycznego w Łodzi.

Jej zdaniem, wiele osób szkodzi swojemu zdrowiu głodząc się przed okresem świątecznym aby móc sobie pofolgować na święta, a następnie głodzi się przed sylwestrem, żeby zbić kilogramy.

- Metabolizm zaczyna szaleć, organizm robi zapasy, ponieważ nasz organizm nastawiony jest na przetrwanie. Dlatego lepiej, żeby dieta była urozmaicona i dobrze zbilansowana przed świętami. W święta możemy natomiast jeść to, na co mamy ochotę, ale w umiarkowanych ilościach - mówi PAP Domańska-Senderowska.

Jeżeli chodzi o ścisłe wykluczenia w diecie, np. dla osób na diecie bezglutenowej, czyli chorujących na celiakię, największym problemem w przygotowaniach świątecznych są mąki. - Jednak zastępując normalne mąki kukurydzianą czy gryczaną, można spożywać np. pierogi - dodała.

Radzi także, aby osoby na diecie bezglutenowej zwiększyły w swojej diecie ilość warzyw czy ryb. W przypadku słodyczy, które również są problemem dla tej grupy pacjentów, można zrobić np. ciasteczka z amarantusa czy z komosy ryżowej. - Są to zboża, które są wolne od glutenu - zaznaczyła ekspertka.

W przypadku chorych na cukrzycę ograniczenia w spożywaniu niektórych świątecznych potraw zależą od tego, czy mają oni ustabilizowany poziom glukozy w granicach normy, czy też jest on wysoki. - W tym drugim przypadku chorzy powinni uważać na to, co jedzą - podkreśliła specjalistka.

Aby święta były bardziej zdrowe i dietetyczne, specjalistka od żywienia radzi m.in. żeby zamiast smażenia pewnych tradycyjnych potraw np. karpia, przygotować go piekąc w folii w piekarniku. W świątecznej diecie na ogół brakuje też dużych ilości warzyw, które na świątecznym stole raczej się nie pojawiają, dlatego - jej zdaniem - warto przygotować np. sałatkę warzywną, ale nie doprawianą majonezem, który zawiera duże ilości tłuszczy, ale np. jogurtem naturalnym. - Starajmy się, żeby świątecznym daniom dodatkowo nie dokładać większej ilości tłuszczu i kalorii - zaznaczyła Domańska-Senderowska.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.