Dieta w skorupce, czyli kilka prawd o jajku wielkanocnym Niektórzy z nas mogą objadać się jajkami wielkanocnymi bez obaw o wzrost poziomu cholesterolu.

Jak co roku, w okresie Świąt Wielkanocnych przez kraj przetoczyła się dyskusja o tym, jaki wpływ mają jaja na poziom cholesterolu. Kiedyś jajko było widziane nawet jako element magii pogańskiej, więc duchowieństwo zabraniało spożywania jaj, szczególnie w dni świąteczne...

Teraz, co najwyżej, może zabronić zajadania się nimi nasz lekarz, strasząc podniesieniem poziomu cholesterolu, miażdżycą, potem zawałem.

Jaka jest zatem dietetyczna prawda o jajku wielkanocnym?

Pierwsza prawda jest taka, że faktycznie cholesterol jest ważnym czynnikiem sprzyjającym miażdżycy i wiemy to z całą pewnością już od 1913 roku. Około 60 proc. cholesterolu sami produkujemy w wątrobie. - Cholesterol, który krąży we krwi, w 60 procentach zależy od naszej endogennej produkcji, a jedynie w około 40 procentach od tego co zjemy - wyjaśnia dr Magdalena Białkowska, specjalista chorób wewnętrznych i dietetyki, adiunkt w Instytucie Żywności i Żywienia w Warszawie.

Kolejna prawda jest taka, że wśród nas są osoby szczególne wrażliwe na cholesterol pokarmowy. Dlatego generalnie zaleca się ograniczenie spożycia jaj, ze względu na potężne źródło cholesterolu, zawarte w żółtku. Za to niektórzy mogą objadać się jajkami bezkarnie.

Cholesterol - co wiedzieć trzeba
- Wykonano doświadczenie na studentach, którzy zjadali w ciągu tygodnia kilkakrotnie więcej jaj niż zalecana norma spożycia. Po przeprowadzeniu badań okazało się, że poziom cholesterolu po skonsumowaniu takiej ilości jaj nie wzrastał - mówi Magdalena Białkowska. - Z drugiej strony, są i takie osoby, u których po spożyciu już niewielkiej ilości cholesterolu pokarmowego podwyższa się poziom cholesterolu we krwi.

Wniosek: osoby z miażdżycą czy chorobą wieńcową, powinny ograniczać spożycie cholesterolu, a dokładniej - żółtka jaja. Ta zasada nie obowiązuje wszystkich.

Im więcej cholesterolu zjemy tym mniej organizm sam wytworzy. Organizm dysponuje tu sporymi możliwościami regulacyjnymi. - Należy jednak pamiętać, że nadmierne spożycie wszelkich produktów, które są źródłem nie tylko cholesterolu, ale również nasyconych kwasów tłuszczowych, może doprowadzić do upośledzenia funkcji regulacyjnych. Dlatego nie przesadzajmy z ilością jajek, ale nie bójmy się zjeść kilku w czasie świąt - przypomina Dorota Osóbka dietetyk i właścicielka Poradni Żywieniowej FOOD LINE.

Odżywcze danie
Inna prawda jest taka, że białko jaja jest białkiem wzorcowym. Samo jajko dostarcza lecytyny, żelaza i cynku, witaminy A, ma wiele wartościowych składników, więc całkowite pozbawienie diety z jaj, też nie jest dobre. 

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.