Dieta w skorupce, czyli kilka prawd o jajku wielkanocnym Niektórzy z nas mogą objadać się jajkami wielkanocnymi bez obaw o wzrost poziomu cholesterolu.

Jak co roku, w okresie Świąt Wielkanocnych przez kraj przetoczyła się dyskusja o tym, jaki wpływ mają jaja na poziom cholesterolu. Kiedyś jajko było widziane nawet jako element magii pogańskiej, więc duchowieństwo zabraniało spożywania jaj, szczególnie w dni świąteczne...

Teraz, co najwyżej, może zabronić zajadania się nimi nasz lekarz, strasząc podniesieniem poziomu cholesterolu, miażdżycą, potem zawałem.

Jaka jest zatem dietetyczna prawda o jajku wielkanocnym?

Pierwsza prawda jest taka, że faktycznie cholesterol jest ważnym czynnikiem sprzyjającym miażdżycy i wiemy to z całą pewnością już od 1913 roku. Około 60 proc. cholesterolu sami produkujemy w wątrobie. - Cholesterol, który krąży we krwi, w 60 procentach zależy od naszej endogennej produkcji, a jedynie w około 40 procentach od tego co zjemy - wyjaśnia dr Magdalena Białkowska, specjalista chorób wewnętrznych i dietetyki, adiunkt w Instytucie Żywności i Żywienia w Warszawie.

Kolejna prawda jest taka, że wśród nas są osoby szczególne wrażliwe na cholesterol pokarmowy. Dlatego generalnie zaleca się ograniczenie spożycia jaj, ze względu na potężne źródło cholesterolu, zawarte w żółtku. Za to niektórzy mogą objadać się jajkami bezkarnie.

Cholesterol - co wiedzieć trzeba
- Wykonano doświadczenie na studentach, którzy zjadali w ciągu tygodnia kilkakrotnie więcej jaj niż zalecana norma spożycia. Po przeprowadzeniu badań okazało się, że poziom cholesterolu po skonsumowaniu takiej ilości jaj nie wzrastał - mówi Magdalena Białkowska. - Z drugiej strony, są i takie osoby, u których po spożyciu już niewielkiej ilości cholesterolu pokarmowego podwyższa się poziom cholesterolu we krwi.

Wniosek: osoby z miażdżycą czy chorobą wieńcową, powinny ograniczać spożycie cholesterolu, a dokładniej - żółtka jaja. Ta zasada nie obowiązuje wszystkich.

Im więcej cholesterolu zjemy tym mniej organizm sam wytworzy. Organizm dysponuje tu sporymi możliwościami regulacyjnymi. - Należy jednak pamiętać, że nadmierne spożycie wszelkich produktów, które są źródłem nie tylko cholesterolu, ale również nasyconych kwasów tłuszczowych, może doprowadzić do upośledzenia funkcji regulacyjnych. Dlatego nie przesadzajmy z ilością jajek, ale nie bójmy się zjeść kilku w czasie świąt - przypomina Dorota Osóbka dietetyk i właścicielka Poradni Żywieniowej FOOD LINE.

Odżywcze danie
Inna prawda jest taka, że białko jaja jest białkiem wzorcowym. Samo jajko dostarcza lecytyny, żelaza i cynku, witaminy A, ma wiele wartościowych składników, więc całkowite pozbawienie diety z jaj, też nie jest dobre. 

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH