Dieta przeciwzapalna = mniejsze ryzyko złamania szyjki kości udowej Największe właściwości przeciwzapalne ma dieta obfitująca m.in. w orzechy Fot. Archiwum

Dieta zmniejszająca stan zapalny w organizmie może chronić przed złamaniem szyjki kości udowej u kobiet - wynika z badań opublikowanych przez Journal of Bone and Mineral Density.

Główna autorka opracowania prof. Tonya Orchard z Ohio State University (USA) twierdzi, że wskazują na to obserwacje 10,3 tys. kobiet będących średnio w wieku 63 lat, jakie w latach 1993-1998 prowadzono wśród Amerykanek uczestniczących w badaniu Women's Health Initiative.

Na początku obserwacji żadna z badanych kobiet nie doznała złamania szyjki kości udowej. Przez sześć lat monitorowano u nich gęstość kości oraz wskaźnik zapalności diety (dietary inflammatory index - DII). Na tej podstawie ustalano, jaki wpływ na ryzyko złamań może mieć dieta. Największe właściwości przeciwzapalne ma dieta obfitująca w warzywa i owoce, w tym szczególnie rośliny strączkowe, oraz ryby i orzechy.

Okazało się, że u kobiet przed 63. rokiem życia wysoki wskaźnik DII współwystępował z 50 proc. większym ryzykiem złamania szyjki kości udowej. Z kolei u kobiet z niskim wskaźnikiem zapalności diety zaobserwowano mniejszy ubytek gęstości kości.

Dyrektor Center for Clinical and Translational Science w Ohio Rebecca Jackson twierdzi, że do listy korzyści zdrowotnych, jakie daje odpowiednia dieta, można dopisać, że wzmacnia również kości.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH