Dieta przeciwzapalna = mniejsze ryzyko złamania szyjki kości udowej Największe właściwości przeciwzapalne ma dieta obfitująca m.in. w orzechy Fot. Archiwum

Dieta zmniejszająca stan zapalny w organizmie może chronić przed złamaniem szyjki kości udowej u kobiet - wynika z badań opublikowanych przez Journal of Bone and Mineral Density.

Główna autorka opracowania prof. Tonya Orchard z Ohio State University (USA) twierdzi, że wskazują na to obserwacje 10,3 tys. kobiet będących średnio w wieku 63 lat, jakie w latach 1993-1998 prowadzono wśród Amerykanek uczestniczących w badaniu Women's Health Initiative.

Na początku obserwacji żadna z badanych kobiet nie doznała złamania szyjki kości udowej. Przez sześć lat monitorowano u nich gęstość kości oraz wskaźnik zapalności diety (dietary inflammatory index - DII). Na tej podstawie ustalano, jaki wpływ na ryzyko złamań może mieć dieta. Największe właściwości przeciwzapalne ma dieta obfitująca w warzywa i owoce, w tym szczególnie rośliny strączkowe, oraz ryby i orzechy.

Okazało się, że u kobiet przed 63. rokiem życia wysoki wskaźnik DII współwystępował z 50 proc. większym ryzykiem złamania szyjki kości udowej. Z kolei u kobiet z niskim wskaźnikiem zapalności diety zaobserwowano mniejszy ubytek gęstości kości.

Dyrektor Center for Clinical and Translational Science w Ohio Rebecca Jackson twierdzi, że do listy korzyści zdrowotnych, jakie daje odpowiednia dieta, można dopisać, że wzmacnia również kości.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH