Dieta cud nie istnieje - chudnijmy z głową Wraz z wiosną zbędne kilogramy zaczynają ciążyć, ale diety cud nie ma.

Początek wiosny, to czas kiedy na światło dziennie wychodzą wszystkie dodatkowe kilogramy, które przybyły nam podczas zimy. Z zapałem szukamy diety, która pomoże nam zrzucić mało efektowną oponkę. Specjaliści ostrzegają jednak, że diety cud nie ma, a ta nieprawidłowa może odbić się niekorzystnie na naszym zdrowiu.

- Musimy dostarczać organizmowi różnych potrzebnych mu składników. Pierwsza zasada bezpieczeństwa dla zdrowia, to zasada rozmaitości produktów. Przestrzegam przed dietami, które składają się tylko z rygorystycznie wybranych dań - tłumaczy portalowi rynekzdrowia.pl dr Lucyna Pachocka, żywieniowiec, specjalista dietetyk z Instytutu Żywności i Żywienia w Warszawie.

Zdaniem specjalisty powinniśmy pamiętać, że dieta ma nam dostarczyć nie tylko odpowiednią ilość energii, ale także pożądaną ilość witamin i składników mineralnych. Wszelkie parametry dietetyczne są sprawa indywidualną. To ile i co powinniśmy jeść zależy od wielu czynników takich jak chociażby wiek czy tryb życia oraz od tego jakie trapią nas problemy zdrowotne.

– Jest ponad 3 tys. diet, które wymyślono, a stosowanie ich bez nadzoru lekarza albo dietetyka może być niebezpieczne. Większość diet „cud” nie dostarcza niezbędnych witamin i składników mineralnych – mówi dr Pachocka. – Nie ma diety cud – dodaje.

Gotowane jest zdrowsze
Przede wszystkim trzeba odżywiać się zdrowo: – Musimy jeść, więc wybierajmy to co zdrowe. Jedzmy chudsze potrawy. Pieczmy, gotujmy, a rezygnujmy ze smażenia. Koniecznie postawmy na produkty małoprzetworzone.

– Żeby w pełni wykorzystać witaminy i składniki mineralne dostarczane z pożywieniem do organizmu to powinniśmy jeść pięć posiłków dziennie. Czasami jest trudno, ale jako posiłek możemy potraktować też np. wypicie kefiru – radzi dr Pachocka.

Często mylnie uważamy, że całkowite wyeliminowanie tłuszczów albo węglowodanów jest kluczem do sukcesu. Jednak, zdaniem specjalisty, tłuszcze roślinne, takie jak olej czy oliwa, powinny być codzienny składnikiem naszej diety, przede wszystkim jako dodatek do sałatek. – Natomiast rezygnacja z produktów zbożowych może doprowadzić do niedoboru tiaminy, magnezu i błonnika. Nie należy rezygnować z węglowodanów złożonych.

– Według WHO z węglowodanów powinno pochodzić 50 – 75 proc. energii, którą człowiek dostarcza z pożywienia w ciągu doby – dodaje Lucyna Pachocka.

Dieta na całe życie

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH