Co piąty palacz chce zerwać z nałogiem, ale..

Nałóg nikotynowy dotyka prawie jedną trzecią dorosłych Polaków (CBOS 2012 r.). Palenie wciąż kojarzy nam się z relaksem (50 proc.). U przeważającej większości polskich palaczy papieros pomaga w walce ze stresem (24 proc.), jest okazją do zrobienia sobie przerwy w pracy (14 proc.), a także anuluje bariery kontaktów towarzyskich (12 proc.).

Co piąty palacz chce pozbyć się nałogu papierosowego. Choć 60 proc. Polaków przyznaje, że to zdrowie jest głównym motywem zmiany nawyków, to już na drugim miejscu pojawia się troska o chudnący portfel.

Motywacja wyboru zerwania z przyzwyczajeniem do papierosów jest złożona. Większość ankietowanych Polaków deklaruje chęć rzucenia nałogu świadomością, że dobre zdrowie jest uzależnione od dbania o siebie. Przeprowadzane ogólnopolskie badania potwierdzają ponadto, że ponad 90 proc. społeczeństwa jest zestresowana - a mówiąc o przyczynach głównymi czynnikami stresogennymi jest praca i nauka (30 proc.) oraz pogoń za pieniądzem (38 proc.).

Z ostatnim czynnikiem nieodłącznie związana jest perspektywa wzrostu cen papierosów w 2014 roku, którą wskazało jako istotną ponad 30 proc. badanych. Zaskakująca jest jednak pozorna świadomość Polaków dotycząca realnych kosztów sięgnięcia po papierosa.

Badani, którzy zadeklarowali ilość średnio wypalanych paczek tygodniowo istotnie statystycznie mylą się co do kosztów palenia w perspektywie roku i to średnio o 30 proc. Oznacza to, iż pomimo świadomości, że palenie papierosów jest drogie, to jednak nie wiemy dokładnie, jak dużo moglibyśmy zaoszczędzić rezygnując z niego.

Realny koszt roczny waha się od ok. 1300 zł u osób deklarujących palenie "okolicznościowe" (1-2 paczki tygodniowo), które stanowią 30 proc. grupy badanych, do ok. 6000 zł u "uzależnionych" (do 10 paczek tygodniowo) - ok. 50 proc. badanych.

Najczęściej w nałogu pozostają osoby w średnim wieku, czyli mające od 35 do 54 lat (CBOS 2012 r.). Nie dziwić powinien więc fakt, że 5 proc. ankietowanych uważa, że powiększenie się rodziny i pojawienie się dzieci są istotnym czynnikiem w podjęciu postanowienia o zerwaniu z nałogiem. Innymi bodźcami pomagającymi w wyborze takiej, a nie innej decyzji jest: zakaz palenia w miejscach publicznych (2 proc.), stan zdrowia (60 proc.), powszechny trend niepalenia (2 proc.) czy inny nałóg (1 proc.).

Badania zostały przeprowadzone na zlecenie jednego z producentów e-papierosów.

Podobał się artykuł? Podziel się!

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.