Bez udziału pacjenta trudno go leczyć, to oczywiste. Także w Polsce? Pod względem współpracy lekarzy z pacjentami na tle innych krajów wypadamy kiepsko FOT. PTWP

Wyniki przedstawione w raporcie Health at a Glance 2015 OECD - w rozdziale dotyczącym udziału pacjenta w podejmowaniu, wspólnie z lekarzem, decyzji terapeutycznych - dowodzą, jak bardzo pod tym względem odstajemy od innych krajów objętych tym badaniem.

O jakości systemu ochrony zdrowia decydują nie tylko statystyki zachorowań i zgonów, czy wysokość ponoszonych nakładów. Istotnym parametrem są także subiektywne doświadczenia samych pacjentów. W tych, niestety, Polska znajduję się na samym końcu, osiągając wyniki rażąco odstające od innych.

Z czego to wynika? Z prac pod kierunkiem prof. Janusza Czapińskiego - cyklicznych raportów "Diagnoza Społeczna", systematycznie wynika, że Polacy są narodem nieufnym. To jedna z przyczyn.

Brak zaufania
- Ta ogólna charakterystyka braku zaufania dotyczy także relacji lekarz-pacjent. Pacjent nie zawsze jest traktowany przez lekarza jako partner. Czasem ma to uzasadnienie wynikające z tempa pracy lekarza. Czy to się w Polsce różni w stosunku do innych krajów? - pyta prof. Przemysław Kardas, kierownik Zakładu Medycyny Rodzinnej Uniwersytetu Medycznego w Łodzi. - Zapewne tak.

- Mamy w Polsce głęboki deficyt pracowników medycznych, który będzie narastał w najbliższych latach i nie ma możliwości, aby w przewidywalnym czasie lekarz mógł poświęcić pacjentowi więcej czasu - stwierdza.

Jak zauważa prof. Kardas, czas poświęcony przez lekarza pacjentowi w przyszłości będzie jeszcze krótszy. Na lekarzy spada bowiem coraz więcej obowiązków o charakterze biurokratycznym. Postęp w dziedzinie informatyzacji też może tu mieć paradoksalny efekt.

- Coraz więcej czasu poświęcamy na karmienie komputerów danymi, zamiast zajmować się pacjentem - dodaje profesor.

Te słowa potwierdza prezes Naczelnej Rady Lekarskiej, dr Maciej Hamankiewicz, twierdząc, że przyczyną takiego stanu rzeczy jest między innymi nakładanie na lekarza kolejnych obowiązków administracyjnych.

- Kiedy lekarz musi je spełnić, jego czas na rozmowę z pacjentem i badanie po prostu się skraca. Dopóki nie zatrudni się tzw. koderów, statystyków i sekretarek medycznych, przejmujących od lekarza biurokrację, dopóty nie będzie szans na poświęcenie większej ilości czasu na rozmowę z pacjentem - mówi prezes Hamankiewicz.

Dramat z komunikacją
Bez względu jednak na przyczyny, cytowane przez OECD wyniki badań dotyczących komunikacji lekarzy z pacjentami są w Polsce dramatyczne. Jak podkreśla prof. Kardas, należy więc uderzyć się w pierś i zastanowić się głęboko nad tym, co złego dzieje się po stronie lekarzy, że nie dopuszczają pacjentów do aktywnej roli w procesie leczenia.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.