Badanie: czy kampanie prozdrowotne mają realny wpływ na nasze życie? FOT. Arch. RZ; zdjęcie ilustracyjne

Zaledwie 5 proc. Polaków za przyczyną akcji prozdrowotnych dowiedziało się o istnieniu danej choroby oraz poznało objawy między innymi cukrzycy, depresji, nadczynności tarczycy, boreliozy - wynika z badania* przeprowadzonego przez firmę przeprowadzonego On Board Think Kong.

- Nie należy jednak się tym martwić. Wyjaśnieniem tak małego odsetka może być fakt, iż pojedyncza kampania skierowana jest do konkretnego odbiorcy, a więc nie trafi ze swoim przekazem do każdego. Poza tym kampanie prozdrowotne koncentrują się na różnych aspektach, edukacja na temat danej choroby jest tylko jednym z nich - tłumaczy Izabela Sałamacha, Head of Healthcare Department w On Board Think Kong.

- Bardzo często dzieje się tak, iż osoby dotknięte chorobą boją się mówić o swojej sytuacji i dolegliwościach. Ze strachu przed stygmatyzacją i wykluczeniem wolą zatajać informacje o swoim stanie niż się nimi dzielić z innymi, nawet bliskimi czy rodziną. Jednak za przyczyną prozdrowotnych kampanii edukacyjnych wielokrotnie coś się w nich przełamuje - widzą, że podzielenie się tym, co na nich ciąży z drugim człowiekiem, przynosi ulgę - wskazują autorzy badania.

- Już nie muszą samotnie zmagać się ze swoimi problemami, bo dzięki kampaniom wiedzą, że inne osoby, które również cierpią na te same dolegliwości, świetnie sobie radzą w kontaktach międzyludzkich, odważnie sięgają po swoje marzenia, osiągają sukcesy i pokazują, że się da - mówi ekspertka.

Jak wynika z przeprowadzonego badania, dzięki kampaniom co trzeci Polak wykazuje większą tolerancję na ludzi z różnymi dolegliwościami i chorobami, np. autyzmem, stwardnieniem rozsianym czy niepełnosprawnością ruchową (29%).

Prozdrowotne kampanie edukacyjne mają większy wpływ na zainicjowanie działań, które możemy wprowadzić w nasze życie od zaraz. Najczęściej decydujemy się na zmianę diety na bardziej zdrową (57%) lub trybu życia na bardziej aktywny (49%). W dalszej kolejności wykonujemy podstawowe badania krwi (38%). Jednak znacznie rzadziej pamiętamy o profilaktyce - na badania prewencyjne dedykowane wykryciu danej choroby, np. mammografię, cytologię, USG, zapisuje się 7% z nas, a także niechętnie kierujemy się do lekarza (6%) albo udajemy się na szczepienie (3%).

* Badanie zrealizowane na zlecenie Grupy On Board Think Kong w dniach 4-5 grudnia 2018 r. przez agencję SW RESEARCH metodą wywiadów on-line (CAWI) na panelu internetowym SW Panel. W badaniu wzięło udział 1083 Polaków powyżej 18. roku życia.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.