Badania: joga wzmacnia układ odpornościowy FOT. Matt Madd/Flickr.com (CC BY-NC-ND 2.0)

Naukowcy twierdzą, że joga podnosi poziom naturalnych przeciwutleniaczy w organizmie i wzmacnia układ odpornościowy. Wystarczy regularnie trenować.

Z badań opublikowanych w Journal of Alternative and Complementary Medicine wynika, że u osób, które systematycznie przez 12 tygodni praktykowały jogę zauważono mniejsze oznaki stresu oksydacyjnego i wyższy poziom przeciwutleniaczy w organizmie. Joga zbawiennie wpływała również na układ odpornościowy badanych.

Antyoksydanty, zwane również przeciwutleniaczami, neutralizują wolne rodniki w organizmie, spowalniając w ten sposób procesy starzenia się organizmu.

W głównej mierze przeciwutleniacze to naturalne substancje roślinne, które wspierają naturalne mechanizmy obronne komórek człowieka. Występują w wielu formach: witaminy C, E, beta-karotenu i minerałów takich jak selen i mangan.

Również liczne enzymy, aminokwasy i niektóre hormony należą do naturalnych antyoksydantów występujących w naszym organizmie. Zatem lista przeciwutleniaczy jest długa i zróżnicowana, znajdują się na niej również białka, enzymy i związki, takie jak glutation, koenzym Q10, kwas liponowy, flawonoidy, polifenole, fenole i fitoestrogeny.

Do tej pory antyoksydanty kojarzone były i są z produktami spożywczymi. Liczne badania wskazywały, że jedzenie produktów bogatych w przeciwutleniacze, takich jak fasola, orzechy, owoce i warzywa, a nawet czekolada, miały znaczący wpływ na poprawę pamięci i zdrowia serca. Zaś antyoksydantom znajdującym się w zielonej herbacie przypisywano istotną rolę w zapobieganiu chorobom nowotworowym.

Najnowsze badania sugerują, że takim impulsem pobudzającym naturalne antyoksydanty występujące w naszym organizmie jest również joga. Joga, w przeciwieństwie do innych rodzajów ćwiczeń, wpłynęła na obniżenie poziomu tlenku azotu, który w nadmiarze, działa jak szkodliwe wolne rodniki. Joga obniżył również oznaki stresu oksydacyjnego w organizmie.

Badacze wskazali, że joga wpłynęła na zwiększenie ilości naturalnych przeciwutleniaczy w organizmie, w tym glutationu i enzymu peroksydazy glutationowej.

Zdaniem badaczy korzystne dla zdrowia i kondycji człowieka jest nie tylko sięganie po produkty bogate w antyoksydanty, ale również systematyczne praktykowanie jogi.

 

 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH