Angielski pacjent: co polski lekarz powinien o nim wiedzieć? Fot. Archiwum RZ

Obecnie na Wyspach Brytyjskich pracuje ok. 2,3 tys. polskich lekarzy. W kraju nie ma chyba specjalisty, który choć raz nie myślałby, żeby do nich dołączyć i zarabiać w funtach. W bilansie plusów i minusów pracy w Wielkiej Brytanii nie uwzględniają jednak barier kulturowych i mentalnych w relacjach z pacjentem, którego przyjdzie im leczyć.

Pacjenci są różni. Polscy bez większych zahamowań opowiadają o dolegliwościach (z wyjątkiem zazwyczaj zamkniętych w sobie pacjentów onkologicznych). Przesiadując w poczekalniach mają gwarancję systemu, że na pogaduchy o zdrowiu i niedomogach ochrony zdrowia będą mieli dużo czasu. Gdy już wejdą do gabinetu, lekarz musi wyłowić z ich słowotoku to, co istotne i tak formułować pytania, żeby błyskawicznie zorientować, co może być przyczyną choroby. Czas go goni, do dyspozycji ma zazwyczaj kilkanaście minut.

W Wlk. Brytanii lekarz rodzinny czasu ma niewiele więcej. Dysponuje jednak personelem pomocniczym. Towarzyszy mu np. pielęgniarka, która zbiera informacje o pacjencie i jest w stanie zadzwonić nawet do apteki, żeby upewnić się, czy na pewno wykupił zaordynowane leki. Recepty są elektroniczne. Lekarze nie muszą znać nawet kodów ICD (Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych), muszą za to szybko postawić diagnozę. Per saldo bardziej efektywnie wykorzystują czas, mają go więcej dla pacjenta.

Ale to tylko różnice w organizacji pracy. Są ważniejsze. Jeśli polski lekarz chciałby bazować na polskich doświadczeniach przy leczeniu Anglika - przepadnie. To zupełnie inni ludzie.

W dokumentach zaskoczeń nie ma
Lektura oficjalnych dokumentów General Medical Council (odpowiednik naszej NRL, decyduje o wpisaniu na listę lekarzy dopuszczonych do praktykowania zawodu) nie pomoże zrozumieć angielskiego pacjenta.

GMC w przewodniku dla lekarzy z kwietnia 2013 r. wyjaśnia, w jaki sposób tworzyć partnerskie relacje z chorym. Mowa jest o tym, że trzeba go wysłuchać, uwzględnić poprzedni i obecny stan zdrowia, jak również styl życia i przekonania. ”Ważne jest, aby pacjent był z lekarzem jak najszczerszy i otwarty wobec niego. Przed wizytą warto zanotować kilka informacji i wziąć kartkę ze sobą, aby nie pominąć niczego ważnego, co pomoże lekarzowi zrozumieć stan pacjenta” - doradza GMC.

O znaczeniu, jakie nadaje się dobrym relacjom z pacjentami świadczy zalecenie poddania się przez lekarza corocznej procedurze oceny, ”która ma na celu przegląd i analizę jego pracy oraz identyfikację obszarów wymagających poprawy i rozwinięcia. Nie rzadziej niż co pięć lat lekarz musi uzyskać oficjalne informacje zwrotne i opinie od swoich pacjentów. Mogą mu w tym pomóc poprzez uczciwe, rzetelne wypełnienie kwestionariuszy i ankiet”.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.