125 lat Krakowskiego Pogotowia Ratunkowego 125 lat Krakowskiego Pogotowia Ratunkowego. Takich karetek używano. Fot. Materiały prasowe

W środę (26 października) Krakowskie Pogotowie Ratunkowe uroczyście obchodzi jubileusz 125-lecia istnienia. Jak przypominają przedstawiciele placówki, była to pierwsza stacja pogotowia na ziemiach polskich, a druga w Europie. Obecnie pogotowie notuje ok. 170 tys. wyjazdów rocznie.

Rzecznik Krakowskiego Pogotowia Ratunkowego Joanna Sieradzka poinformowała, że historia placówki sięga 6 czerwca 1891 roku, kiedy to powstało Krakowskie Ochotnicze Towarzystwo Ratunkowe. Formację tę utworzono na wzór pierwszego pogotowia w Europie, pogotowia wiedeńskiego, które zaczęło działać w 1883 r. Początkowo dyżury były ochotnicze, nieodpłatne, a na pierwsze wyposażenie składało się pięć par noszy oraz ambulans zaprzęgnięty w dwa konie.

Przełomowym dla instytucji był 1904 r., ponieważ ochotnikom zaczęto płacić za dyżury. Wtedy już pogotowie dysponowało czterema ambulansami konnymi, lektyką na gumowych kołach, składanym fotelem, czterema parami noszy i siedmioma kuframi wyjazdowymi.

Bardzo trudnym okresem dla krakowskiej stacji - przypomniała Sieradzka - była I Wojna Światowa, ale wtedy też doszło do przełomowego wydarzenia - zakupiono z demobilu pierwszy samochód sanitarny. Ostatnia konna karetka zakończyła służbę w 1927 r.

W 1931 r. zakupiono butle z tlenem i ręczne respiratory, a także nową, dostosowaną specjalnie na potrzeby pogotowia karetkę, w której można było wygodnie przewozić dwóch pacjentów jednocześnie. Załoga miała do dyspozycji cztery rodzaje kufrów: wypadkowe, odtrutkowe, do oparzeń i do katastrof.

Druga połowa XX wieku to okres wyjątkowo intensywnych przemian organizacyjnych. Karetki zostały wyposażone w łączność radiową, a na ulice wyjechały pierwsze ambulanse reanimacyjne, a także pierwsza karetka neonatologiczna.

Według przedstawicieli placówki początek naszego wieku to czas intensywnej pracy nad stworzeniem efektywnego systemu dysponowania zespołami ratownictwa medycznego. Już w pierwszych latach zaczęto tak rozmieszczać podstacje i karetki, aby czas dojazdu do pacjenta był jak najkrótszy.

Od roku 2012 w krakowskiej dyspozytorni przez całą dobę działa 12 stanowisk, wyposażonych w komputery i konsole służące do prowadzenia rozmów telefonicznych i łączności radiowej z zespołami. Dyspozytorzy wysyłający posługują się elektronicznymi mapami, na których w czasie rzeczywistym widoczne są działania zespołów ratownictwa medycznego w terenie. Każdy dyspozytor może zobaczyć, co w każdym momencie robią zespoły: czy jedzie do pacjenta czy z pacjentem, czy jest zajęty na miejscu akcji czy jest wolny.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.