Dlaczego część pacjentów nie stawia się na operacje zaćmy i endoprotezoplastykę? Operacja okulistyczna w Wojskowym Instytucie Medycznym (zdjęcie ilustracyjne); FOT. WIM

Dzięki przeznaczeniu dodatkowych pieniędzy przez NFZ znacznie skracają się w kraju kolejki do operacji zaćmy i endoprotezoplastyki stawu biodrowego, kolanowego. - Dzisiaj większym problemem niż kolejki jest to, że na te zabiegi nie zgłaszają się zapisani pacjenci - mówią specjaliści. Co jest tego powodem?

P.o. dyrektora ŚOW NFZ Piotr Nowak podczas niedawnej konferencji prasowej (23 lipca) podawał, że na koniec II kwartału, mimo zaplanowanego terminu operacji zaćmy, na zaproszenia szpitali w województwie śląskim nie odpowiedziało ponad 2700 osób.

Jak oceniał prof. Edward Wylęgała, kierownik Oddziału Klinicznego Okulistyki z Pododdziałem Okulistyki Dziecięcej w Okręgowym Szpital Kolejowym w Katowicach, konsultant wojewódzki w dz. okulistyki, na 20 pacjentów zapisanych do kolejki na zabieg w Szpitalu Kolejowym zgłasza się ostatecznie 5-7 pacjentów.

Profesor nie ukrywa ogromnej satysfakcji z faktu, że kolejki do zabiegów w zaćmie z kilkuletnich stały się kilkumiesięczne. Mówi nam jednak też, że w związku z koniecznością zabezpieczenia odpowiedniej obsady anestezjologów oraz personelu średniego, konieczne jest precyzyjne określenie liczby zabiegów wykonywanych w danym dniu na oddziale szpitala. - Cała ta sytuacja (gdy nie stawiają się pacjenci - red.) ma negatywny wpływ na wykonywanie innych zabiegów operacyjnych. Przestoje bardzo dobrze wyposażonych sal operacyjnych nie powinny mieć miejsca - zaznacza.

Wcześniejszy termin nie zawsze cieszy
Jak wynika z danych Warmińsko-Mazurskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ w Olsztynie, w tym regionie ok. 20 proc. pacjentów zakwalifikowanych do operacji zaćmy nie stawia się w szpitalu w umówionym dniu. To sprawia, że blokowane są miejsca innym pacjentom.

Dr Janusz Pieczyński, koordynator oddziału okulistycznego w Wojewódzkim Szpitalu Specjalistycznym w Olsztynie, konsultant wojewódzki w dziedzinie okulistyki apelował do pacjentów, by powiadamiali szpital o rezygnacji z operacji, tak, by lekarze mogli zaprosić na zabieg kogoś innego.

W rozmowie z Rynkiem Zdrowia dr Janusz Pieczyński także podkreśla, że największy problem organizacyjny dla oddziału okulistycznego powstaje wtedy, gdy pacjent, który przeszedł pozytywnie kwalifikacje i został już wpisany na bezpośrednią listę do zabiegu na dany dzień, nie zgłasza się do szpitala, nie informując o tym wcześniej.

- Są opłacone nadgodziny, ustawiony grafik dyżurów i nagle się okazuje, że personel nie ma co robić przez pewien czas. Sala operacyjna pozostaje nie w pełni wykorzystana, kończymy pracę wcześniej, bo nie ma innej możliwości. To się rzadko zdarza, ale rzeczywiście dochodzi do takich sytuacji, że na 15-18 pacjentów operowanych w danym dniu nie pojawia się np. 2-3 - mówi konsultant.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.