Uważnie wydając pieniądze można leczyć więcej chorych z SM Przemysław Daroszewski, dyrektor naczelny SP ZOZ MSWiA w Poznaniu. Fot. PTWP

- Dokumentacja medyczna, audyt, koordynator pacjenta i współpraca z NFZ, to cztery główne filary, na których opieramy nasz system pracy z pacjentem chorującym na stwardnienie rozsiane (SM) - tłumaczy Przemysław Daroszewski, dyrektor naczelny SP ZOZ MSWiA w Poznaniu im prof. L. Bierkowskiego, placówki, która rocznie otacza opieką, w ramach programów lekowych, ponad pół tysiąca chorych na SM.

Rynek Zdrowia: - Panie dyrektorze, od lat zarządza Pan wiodącą placówką w Polsce leczącą pacjentów chorujących na stwardnienie rozsiane. Jakie rozwiązania wewnętrzne ułatwiają koordynację leczenia tak dużej liczby chorych?
Przemysław Daroszewski:
- Kierowana przeze mnie placówka, jest rzeczywiście wiodącą, ale tylko wtedy, gdy mówimy o ilości pacjentów objętych programem leczenia SM w ramach programów lekowych NFZ -etu. Mam tu na myśli zarówno programy lekowy tzw. pierwszej, jak i drugiej linii.

Obecnie mamy pod swoją opiekę ponad 500 pacjentów. Na sprawne zarządzanie tak dużą liczbą chorych wpływa kilka elementów. Najważniejszym według mnie jest rola koordynatora tego programu. Jest nim zastępca kierownika kliniki neurologii. Osoba bardzo kompetentna, precyzyjna, co bardzo ważne mająca stosowne uprawnienia.

Drugą kwestią jest kontrola wydawanych środków. Bardzo dokładnie liczymy i sprawdzamy stopień ich wykorzystania. Jeżeli gdzieś pojawiają się niewykorzystane pieniądze, gdy np. pacjent zrezygnował z terapii, albo przez jakiś czas nie mógł pobierać leków, bądź też w wyniku negocjacji ministra zdrowia producenci obniżyli ceny leków, wówczas przeznaczamy je na włączenie kolejnych chorych.

Zawsze jednak dzieje się to po porozumieniu z NFZ-etem. Wychodzę bowiem z założenia, że NFZ jest naszym jedynym płatnikiem, z którym należy współpracować. Znajdujemy nowe środki i mimo że są to nasze zaoszczędzone pieniądze, nie chcemy zaskakiwać Funduszu, i dlatego każde nowe włączenie pacjentów do programów z nim konsultujemy.

- Jak często szpital weryfikuje środki, którymi dysponuje w odniesieniu do programów lekowych w SM?
- Weryfikacja odbywa się średnio raz na kwartał, raz na dwa miesiące. W tym celu wykorzystujemy specjalną aplikację, która pozwala na wprowadzenie do niej każdego pacjenta, który jest w programie. Zaznacza się tam datę, kiedy pacjent rozpoczął leczenie, jaki stosujemy lek oraz jak długo uczestniczy w programie.

Do aplikacji mają dostęp wszystkie osoby zaangażowane w realizację programu lekowego, od lekarza koordynatora począwszy, poprzez pielęgniarkę opiekującą się pacjentom chorym na SM oraz farmaceutę.

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.