Badanie: pacjenci z SM o komunikacji z lekarzem i wyborze terapii Ok. 70% badanych deklaruje, że decyzja o obecnej terapii została przedyskutowana z lekarzem i podjęta wspólnie z nim Fot. matriały prasowe

W ramach 7 edycji kampanii, Fundacja SM-WALCZ O SIEBIE i dom badawczy Maison&Partners, przeprowadziły kolejne badanie społeczne, dotyczące opinii pacjentów na temat ich kontaktu z lekarzem oraz współdecydowania w doborze leków.

Jak przypomina Fundacja, personalizacja leczenia w SM weszła już do międzynarodowego kanonu opieki nad pacjentem. Również w Polsce mamy sukcesywnie zwiększany dostęp do refundowanych leków. To jak prowadzony jest pacjent zależy w dużej mierze od lekarza, stąd partnerska relacja pomiędzy lekarzem a pacjentem jest kluczowa.

Większość badanych ocenia swojego lekarza pozytywnie (60% osób odpowiedziało „bardzo dobrze” lub „raczej dobrze”). Jest to wynik porównywalny do tego z 2016 r., gdzie 57% badanych ma dobre zdanie o swoim lekarzu. Zmniejszyła się również liczba osób negatywnie oceniających lekarza: obecnie jest to 9%, podczas gdy w 2016 r. było to 14%. Wygląda zatem na to, że ocena lekarza sukcesywnie się poprawia.

Komunikacja z lekarzem

Z zakresu umiejętności i kompetencji lekarza najwyżej oceniana jest uprzejmość - 82% osób bardzo dobrze lub raczej dobrze ocenia tę cechę (zarówno w 2018, jak i w 2016 roku). Prawie ¾ osób pozytywnie ocenia jasność komunikacji oraz kompetencje i wiedzę merytoryczną. 62% osób pozytywnie ocenia przekazywanie informacji. W porównaniu do danych z 2016 r., nieco wzrosła ocena w wymiarach: jasność komunikacji, kompetencje i wiedza merytoryczna oraz przekazywanie wszystkich potrzebnych informacji.

Podobnie jak ogólna ocena lekarza, poprawia się także jego ocena w aspekcie partnera w terapii. Warto zwrócić uwagę, że w 2016 r. prawie 1/3 osób przyznała, że to lekarz decyduje o wszystkim. Obecnie w ten sposób myśli niespełna 1/5 badanych, relacja z lekarzem staje się zatem bardziej partnerska.

Nie zmienia to faktu, że badani nie czują się do końca pewnie w rozmowie z lekarzem. Choć większość osób deklaruje raczej pozytywne odczucia w tym kontakcie, to ponad 25% czuje się przedmiotowo traktowana przez lekarza, a 20% odczuwa stres lub dyskomfort w rozmowie z nim. Również 20% osób twierdzi, że lekarz nie rozumie ich potrzeb, a 25% nie może z nim porozmawiać o różnych sprawach dotyczących ich życia. Szczególną trudność sprawia rozmowa o seksualności. Pacjenci skarżą się także, że często w ogóle nie mogą porozmawiać z lekarzem, głównie dlatego, że ten nie ma dla nich czasu.

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.