Zalety słodzików częściej wykazują badania sponsorowane przez producentów Zalety słodzików częściej wykazują badania sponsorowane przez producentów. Fot. Archiwum

W badaniach sponsorowanych przez producentów sztucznych słodzików 17-krotnie częściej uzyskuje się wyniki świadczące o korzystnym wpływie tych substancji na masę ciała i zdrowie - wynika z analizy 31 badań, którą publikuje pismo “PLOS ONE”.

W ciągu ostatnich czterech dekad popularność niskokalorycznych słodzików systematycznie wzrastała. Słodziki dzieli się na te pochodzenia naturalnego (np. stewia czy ksylitol z brzozy) oraz słodziki syntetyczne (sztuczne), takie jak aspartam i acesulfam K.

Słodziki sztuczne wykorzystuje się w przemyśle spożywczym znacznie szerzej niż naturalne, choćby ze względu na to, że są kilkaset razy słodsze od cukru, przez co można je stosować w bardzo małych ilościach. Obecnie wiele milionów ludzi na świecie sięga po słodzone nimi napoje czy produkty spożywcze licząc na to, że dzięki temu będzie mogła lepiej kontrolować swoją masę ciała i uniknąć tycia.

Wyniki badań na temat wpływu tych substancji na zdrowie są jednak sprzeczne - podczas gdy część wskazuje, że pomagają one w zrzucaniu zbędnych kilogramów, inne dowodzą, że ich wpływ na metabolizm (zwłaszcza na programowanie metabolizmu u dzieci) i na zdrowie może być niekorzystny.

Naukowcy z University of Sydney (Australia) we współpracy z badaczami amerykańskimi z Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health w Baltimore oraz z University of California w San Francisco sprawdzili wyniki 31 naukowych analiz dotyczących wpływu sztucznych słodzików na zdrowie, które przeprowadzono w latach 1978-2014. Pod uwagę brano zarówno potencjalne korzyści zdrowotne płynące z zastąpienia cukru niskokalorycznymi substancjami słodzącymi, np. schudnięcie, jak również negatywne skutki, w tym wzrost ryzyka zachorowania na cukrzycę typu 2.

Jej autorzy doszli do wniosku, że w badaniach sponsorowanych przez producentów słodzików ponad 17-krotnie częściej uzyskiwano pozytywne wyniki (na temat korzystnego wpływu tych substancji na masę ciała), niż w badaniach niezależnych - odpowiednio w trzech czwartych prac i w jednej na 23 prace. W pracach sponsorowanych o 50 proc. częściej pojawiały się też pozytywne wnioski z badań.

W 42 proc. analiz sponsorowanych nie ujawniono konfliktu interesów autorów, a w około jednej trzeciej nie podano źródła finansowania. Tymczasem finansowy konflikt interesów miał wpływ na tendencyjność badań na każdym ich etapie oraz w trakcie publikowania prac.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.