Warianty pięciu genów zwiększają ryzyko sporadycznej (niedziedzicznej) postaci choroby Parkinsona - odkryli naukowcy zaangażowani w dwa niezależne projekty badawcze.

Obydwie prace opublikowano na łamach czasopisma "Nature Genetics". Obecnie lekarze i ich pacjenci mają do dyspozycji jedynie leki łagodzące objawy choroby. Dotychczas nie opracowano leku, który zatrzymałby rozwój choroby.

Tatsushi Toda wraz z naukowcami z Kobe University analizował materiał genetyczny udostępniony przez 2 tys. japońskich pacjentów i zaobserwował, że geny o nazwach PARK16, BST1, SNCA oraz LRRK2 znacząco zwiększają ryzyko choroby.

W drugiej pracy Andrew Singleton wraz z zespołem z National Institutes of Health w Bethesda przebadał próbki DNA od ponad 5 tys. pacjentów z Europy i odkrył silny związek ryzyka choroby Parkinsona z wariantami dwóch genów - SNCA i MAPT.

Obydwie grupy naukowców porównały swoje dane i wywnioskowały, że warianty genów PARK16, SNCA oraz LRRK2 wpływają na ryzyko zachorowania w obydwu populacjach (japońskiej i europejskiej). Natomiast ryzyko związane z genami BST1 i MAPT jest specyficzne dla konkretnych populacji.

We wcześniejszych badaniach stwierdzono, że mutacje w genach SNCA, LRRK2 i MAPT są związane z rzadką postacią demencji z cechami parkinsonizmu, co w połączeniu z wynikami najnowszych badań wskazuje, że te same geny które są zaangażowane w rozwój rzadkich postaci parkinsonizmu, przyczyniają się również do rozwoju typowej formy choroby Parkinsona.