Niemieccy naukowcy wykryli, że zażywanie niektórych witamin może zmniejszać dobroczynne efekty aktywności fizycznej i wyzwolić mechanizm zbliżony do cukrzycy typu 2 - informuje

Głównymi utleniaczami, które powodują taki proces jest witamina C i E. Jak twierdzą naukowcy nie znaczy to, że nie możemy przyjmować tych witamin.

– To nie oznacza, że witaminy C i E są dla nas szkodliwe. Musimy po prostu rozważyć, w jakich sytuacjach zażywanie ich jest dla nas korzystne – mówi dr Sarah Aldred z University of Birmingham.

Witaminy C i E są przeciwutleniaczami, których zadaniem jest zwalczanie wolnych rodników. Dlatego też ludzie, którzy chcą zachować dobrą kondycję fizyczną zażywają je.

Jak się okazuje, są skrajnymi reaktywnymi formami tlenu, które łączą się z kwasami tłuszczowymi, białkami czy też nawet lipidami. Tym samym mogą zakłócić nasz proces metaboliczny uszkadzając komórki i DNA. Takie działania prowadzą do chorób układu krążenia i nowotworów.

Nie tylko tłusta żywność i palenie papierosów wpływa na gromadzenie się wolnych rodników. Także sport podwyższa ich liczbę.

Swoje badania opublikowali naukowcy z Friedrich-Schiller-Universität. Według naukowców sport i zażywanie witamin niweluje dobroczynne działanie rodników.

Z drugiej strony mają pozytywną rolę do odegrania - zwiększają wrażliwość organizmu na insulinę, hormon transportujący glukozę z krwi do tkanek. Badacze odkryli, że osoby aktywne fizycznie, które zażywały po treningu przeciwutleniacze, traciły tę wrażliwość.

– Nie powinniśmy zażywać zbyt dużych dawek przeciwutleniaczy, bo może to mieć zły wpływ na organizm – mówi dr Elisabeth Weichselbaum z British Nutrition Foundation.