Uczelnie medyczne postawiły na naukę komunikacji z pacjentem

W programach kierunków lekarskich na wyższych uczelniach medycznych pojawia się coraz więcej zajęć związanych ze zdobywaniem wiedzy i umiejętności dotyczących komunikacji lekarza z pacjentem. O tym, jak rozmawiać, żeby dobrze leczyć będzie uczył Śląski Uniwersytet Medyczny, a Uniwersytet Medyczny w Białymstoku do programu studiów od II do V roku wprowadził przedmiot ''Profesjonalizm w medycynie''.

Projekt Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach dotyczący zajęć z komunikacji dla przyszłych lekarzy właśnie został zakwalifikowany do dofinansowania w ramach Programu Rozwoju Kompetencji Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Program pt. ''Jak rozmawiać, żeby dobrze leczyć? Warsztaty komunikacji i staże dla przyszłych lekarzy'' przeznaczony jest dla studentów ostatniego semestru jednolitych studiów magisterskich na kierunku lekarskim prowadzonym na Wydziale Lekarskim w Katowicach oraz Wydziale Lekarskim z Oddziałem Lekarsko-Dentystycznym w Zabrzu.

Ma charakter pilotażowy. Planuje się, że w warsztatach z zakresu komunikacji z pacjentem udział weźmie 60 studentów, a 30 z nich odbędzie staż (m.in. w hospicjach oraz na oddziałach onkologicznych i pediatrycznych.)

- Pomysł na projekt to wynik własnych obserwacji oraz rozmów ze studentami, którym brakowało umiejętności komunikacji z pacjentami, a często także w wewnątrz zespołu. W ramach zajęć symulacyjnych w Centrum Dydaktyki i Symulacji Medycznej problem ten jest często zauważany i identyfikowany przez samych studentów, którzy przyznają, że widzą braki w tej dziedzinie swoich kompetencji. Projekt jest więc próbą odpowiedzi na potrzeby przyszłych lekarzy - wyjaśnia mgr Małgorzata Perlak, psycholog pracujący w Centrum i pomysłodawca projektu.

Młodzi lekarze chcą wiedzy o komunikacji
Jak wynika z ogólnopolskich badań prowadzonych przez Naczelną Izbę Lekarską we współpracy z Polską Akademią Nauk, potrzeby te w grupie młodych lekarzy są znaczące. Tylko 8 proc. z nich uważa, że ich kompetencje w zakresie relacji z pacjentami są wysokie, a zaledwie 3 proc. badanych ocenia wysoko swoje umiejętności przekazywania trudnych wiadomości oraz wspierania pacjentów i ich rodzin w traumatycznych sytuacjach. Za to aż 65 proc. lekarzy do 35. roku życia zgłasza potrzebę zwiększenia swoich kompetencji w budowie relacji z pacjentami.

Mgr Małgorzata Perlak wskazuje, że to, co czyni dobrego lekarza, to nie tylko wiedza i umiejętności praktyczne, ale także kompetencje miękkie, czyli właśnie związane z komunikacją.

- Niemal każdy z nas był lub będzie pacjentem i chciałby, żeby lekarz, do którego trafi, wykazywał się wiedzą, ale również odrobiną empatii i ''ludzkiego podejścia'' - mówi psycholog.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.