Uczelnie medyczne postawiły na naukę komunikacji z pacjentem

W programach kierunków lekarskich na wyższych uczelniach medycznych pojawia się coraz więcej zajęć związanych ze zdobywaniem wiedzy i umiejętności dotyczących komunikacji lekarza z pacjentem. O tym, jak rozmawiać, żeby dobrze leczyć będzie uczył Śląski Uniwersytet Medyczny, a Uniwersytet Medyczny w Białymstoku do programu studiów od II do V roku wprowadził przedmiot ''Profesjonalizm w medycynie''.

Projekt Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach dotyczący zajęć z komunikacji dla przyszłych lekarzy właśnie został zakwalifikowany do dofinansowania w ramach Programu Rozwoju Kompetencji Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Program pt. ''Jak rozmawiać, żeby dobrze leczyć? Warsztaty komunikacji i staże dla przyszłych lekarzy'' przeznaczony jest dla studentów ostatniego semestru jednolitych studiów magisterskich na kierunku lekarskim prowadzonym na Wydziale Lekarskim w Katowicach oraz Wydziale Lekarskim z Oddziałem Lekarsko-Dentystycznym w Zabrzu.

Ma charakter pilotażowy. Planuje się, że w warsztatach z zakresu komunikacji z pacjentem udział weźmie 60 studentów, a 30 z nich odbędzie staż (m.in. w hospicjach oraz na oddziałach onkologicznych i pediatrycznych.)

- Pomysł na projekt to wynik własnych obserwacji oraz rozmów ze studentami, którym brakowało umiejętności komunikacji z pacjentami, a często także w wewnątrz zespołu. W ramach zajęć symulacyjnych w Centrum Dydaktyki i Symulacji Medycznej problem ten jest często zauważany i identyfikowany przez samych studentów, którzy przyznają, że widzą braki w tej dziedzinie swoich kompetencji. Projekt jest więc próbą odpowiedzi na potrzeby przyszłych lekarzy - wyjaśnia mgr Małgorzata Perlak, psycholog pracujący w Centrum i pomysłodawca projektu.

Młodzi lekarze chcą wiedzy o komunikacji
Jak wynika z ogólnopolskich badań prowadzonych przez Naczelną Izbę Lekarską we współpracy z Polską Akademią Nauk, potrzeby te w grupie młodych lekarzy są znaczące. Tylko 8 proc. z nich uważa, że ich kompetencje w zakresie relacji z pacjentami są wysokie, a zaledwie 3 proc. badanych ocenia wysoko swoje umiejętności przekazywania trudnych wiadomości oraz wspierania pacjentów i ich rodzin w traumatycznych sytuacjach. Za to aż 65 proc. lekarzy do 35. roku życia zgłasza potrzebę zwiększenia swoich kompetencji w budowie relacji z pacjentami.

Mgr Małgorzata Perlak wskazuje, że to, co czyni dobrego lekarza, to nie tylko wiedza i umiejętności praktyczne, ale także kompetencje miękkie, czyli właśnie związane z komunikacją.

- Niemal każdy z nas był lub będzie pacjentem i chciałby, żeby lekarz, do którego trafi, wykazywał się wiedzą, ale również odrobiną empatii i ''ludzkiego podejścia'' - mówi psycholog.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH