Studenci medycyny będą się uczyć badając wirtualnego pacjenta

Studenci medycyny w Izraelu, Chinach, Stanach Zjednoczonych czy Wielkiej Brytanii uczą się rozpoznawania chorób i schorzeń, badając tzw. wirtualnego pacjenta. Dostęp do tej nowoczesnej platformy szkoleniowej otwiera się także przed polskimi uczelniami medycznymi.

O nowych rozwiązaniach technologicznych dostępnych dla studentów medycyny rozmawiano podczas posiedzenia Rady Naukowej przy Ministrze Zdrowia we wtorek (23 czerwca) w Warszawie.

Naukowcy z izraelskich uczelni
opracowali system wspierający proces edukacji studentów medycyny, który z powodzeniem wykorzystywany jest obecnie na wszystkich uczelniach w tym kraju.

Jak przyznaje portalowi rynekzdrowia.pl współtwórca projektu, prof. Adam Baruch jest to rodzaj programu informatycznego symulującego spotkanie lekarza z pacjentem. Pozwala studentom na wykorzystanie teorii do rozwiązania konkretnego przypadku.

- Student wchodzi w rolę lekarza, przeprowadza z wirtualnym pacjentem wywiad i na jego podstawie dokonuje selekcji metod diagnostycznych, a w oparciu o uzyskane wyniki badań (USG, EKG itp. ) dokonuje wyboru procesu leczenia. Ten proces jest na bieżąco oceniany, podobnie jak uzyskany efekt terapeutyczny - wyjaśnia prof. Baruch.

Dodaje: - Dzięki temu student dowiaduje się, jakie błędy popełnił, czy jego wybory były trafne, ale co ważne dowiaduje się jak mógłby uzyskać lepszą skuteczność - wyjaśnia profesor.

Nasz rozmówca zwraca uwagę, że to postęp technologiczny wymusza wdrożenie nowych narzędzi do systemu edukacji: - Można powiedzieć, że dziś młodzi ludzie „rodzą się ze smartfonem”, a system uczenia w ciągu dekad zmienił się dosłownie kosmetycznie. Wdrożenie nowinek technologicznych może z jednej strony szalenie uatrakcyjnić naukę, a z drugiej zdecydowanie poszerzyć możliwości poznawcze - uważa prof. Baruch.

- Wirtualny pacjent stwarza możliwość kontaktu cierpiącym na rzadkie choroby, z którym w warunkach klinicznych studenci mogliby się nigdy nie spotkać - wyjaśnia Baruch.

W ten sposób kształcą się także pielęgniarki
Profesor zwraca uwagę, że nawet w czasie praktyk w szpitalu studenci nie zawsze mają okazję do prześledzenia na różnych etapach procesu diagnostycznego i terapeutycznego konkretnego przypadku. Taką możliwość zaś daje wirtualny pacjent.

- Co jest również istotne - wykorzystanie platformy pozwala na poważne studiowanie medycyny niezależnie od miejscu pobytu i w dowolnym czasie - podkreśla specjalista.

W Izraelu ten system działa już od 7 lat. Obecnie korzystają z niego studenci ze wszystkich uczelni medycznych w tym kraju, ale też w szkołach wojskowych i placówkach kształcących pielęgniarki.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH