Robot Adam stworzony na walijskim Uniwersytecie w Aberystwyth, zlokalizował ważny gen w drożdżach i przeprowadził eksperymenty potwierdzające to odkrycie.

Naukowcy poszukiwali tego genu już od lat 60. Kontroluje on enzym odpowiedzialny za produkcję lizyny - aminokwasu odgrywającego decydującą rolę w procesie wzrostu.

Jak twierdzą badacze, Adam oraz jego następczyni Eve, która ma zostać uruchomiona w Aberystwyth, są nadzieją w walce z niektórymi chorobami. Mogą pomagać w badaniach nad preparatami przeciwko infekcjom pasożytniczym jak malaria.

Profesor Ross King, szef zespołu naukowców, którzy stworzyli robota mówi, że odkrycia możliwe dzięki temu urządzeniu będą miały istotne znaczenie w pracach nad nowymi metodami leczenia m.in. grzybicy stóp.

Grzyby posiadają bowiem inny mechanizm produkowania lizyny niż zwierzęta. Jeśli udałoby się opracować lek, który wyłączy odpowiedni gen, możliwe będzie leczenie chorób grzybiczych u ludzi bez wpływu na wytwarzanie lizyny.

Zdaniem naukowców roboty są dla nich nieocenioną pomocą. Umiejętności Adama nie ograniczają się tylko i wyłącznie do automatycznego powtarzania tych samych doświadczeń. Twórcy robota wyposażyli go w oprogramowanie służące do poszukiwania genu lizyny w drożdżach.

Największym wyzwaniem dla robota było złożenie w całość serii eksperymentów, które musiały być na tyle dokładne, aby pozwoliły wykryć najdrobniejsze zmiany w drożdżach mające związek z genem.

Adam wyposażony został w bazę danych genów obecnych u bakterii, myszy i ludzi. Wiedział, jaki obszar materiału genetycznego drożdży piekarskich ma przeszukiwać.

- Chcielibyśmy stworzyć zespoły naukowe złożone z ludzi i robotów pracujących razem w laboratoriach. Organizmy żywe są tak złożone, że ważne jest, aby najdrobniejsze szczegóły eksperymentów były dokładnie rejestrowane. To jest trudne dla naukowców, ale nie sprawia problemu badaczom - robotom. Drożdże są nam dobrze znane. Człowiek przygląda się im od ponad stu lat. Byliśmy pewni, że ten enzym się w nich znajduje, ale nie wiedzieliśmy gdzie – opowiada profesor Ross King.