Prof. Wszołek doktorem honoris causa SUM Fot. Archiwum RZ (zdjęcie ilustracyjne)

Wybitny autorytet w zakresie badań genetycznych w przypadkach rodzinnego występowania choroby Parkinsona, prof. Zbigniew Wszołek z Mayo Clinic w USA został w czwartek wyróżniony tytułem doktora honoris causa Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach.

- Doktorat honorowy odbierze dziś osoba wybitna, człowiek cieszący się uznaniem całego świata nauki - niekwestionowany autorytet naukowy, intelektualny i moralny - powiedział podczas uroczystości rektor uczelni prof. Przemysław Jałowiecki.

Minister zdrowia w rządzie Jerzego Buzka, prof. Grzegorz Opala podkreślał związki wyróżnionego z macierzystą uczelnią oraz Polską, a także pomoc, jakiej udzielał rodakom.

- Wieloletnia współpraca z prof. Wszołkiem pozwoliła zetknąć się z wybitnym naukowcem, o precyzyjnym warsztacie pracy naukowej, ogromnej dyscyplinie i rzetelności oraz doskonałej organizacji pracy. Te profesjonalne cechy łączy z niezwykłą życzliwością i otwartością w niesieniu pomocy, podkreślając swoje polskie korzenie oraz wskazując naszą uczelnię, jako dom, w którym zaczął swoją drogę zawodową i naukową - powiedział podczas laudacji prof. Grzegorz Opala.

- To dla mnie wyjątkowe wyróżnienie. Jestem wychowankiem tej uczelni, starałem się reprezentować ją najlepiej, jak mogłem w różnych częściach świata - powiedział prof. Wszołek.

Profesor Wszołek, absolwent Śląskiej Akademii Medycznej, jest światowej sławy autorytetem w zakresie badań genetycznych w przypadkach rodzinnego występowania choroby Parkinsona, zespołów parkinsonowskich i otępienia czołowoskroniowego.

Jest autorem oraz współautorem ponad 430 prac naukowych i publikacji z zakresu nowych genów biorących udział w etiologii choroby Parkinsona, choroby Alzheimera, atypowych parkinsonizmów, dystonii i innych chorób zwyrodnieniowych ośrodkowego układu nerwowego.

Redaktor i recenzent licznych czasopism naukowych, współautor ważnych opatentowanych odkryć związanych z identyfikacją mutacji genetycznych w rodzinnej chorobie Parkinsona, mutacji genetycznych związanych z rodzinnym parkinsonizmem, oraz nowego polinukleotydu w rodzinnej chorobie Parkinsona.

Profesor jest członkiem kilkunastu towarzystw neurologicznych, m.in. American Academy of Neurology, American Neurology Association, American Clinical Neurophysiology Society. Jest też członkiem Komitetu Wykonawczego i skarbnikiem World Federation of Neurology Research Group on Parkinson’s Disease and Related Disorders. Jest też współzałożycielem International Association of Parkinsonism and Related Disorders oraz Foundation of Parkinsonism and Related Disorders.