Prof. Brian C. J. Moore doktorem honoris causa UAM

Prof. Brian C. J. Moore odebrał w poniedziałek (9 listopada) tytuł doktora honoris causa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Brytyjski uczony uznawany jest za jednego z najwybitniejszych na świecie badaczy zjawisk psychoakustycznych oraz nauki o słuchu i słyszeniu.

Decyzję o przyznaniu uczonemu najwyższej godności akademickiej podjął 23 marca 2015 r. Senat Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (UAM) na wniosek Rady Wydziału Fizyki.

- Badania narządu słuchu, którymi tak szeroko zajął się profesor, mają ogromne zastosowanie w medycynie, a ich efekty umożliwiają wielu ludziom pełniejszy udział w normalnym życiu, a także możliwość odbierania dźwięków muzyki, którą profesor ukochał - podkreślił podczas uroczystości rektor UAM prof. Bronisław Marciniak.

Dodał, że wkład profesora w opracowanie podstaw i rozwój nauki o słuchu jest imponujący, a dorobek naukowy potwierdza, że prof. Brian Cecil Joseph Moore jest obecnie jednym z największych na świecie autorytetów w tej dziedzinie.

Problematyka, którą w swej pracy badawczej podejmuje laureat honorowego doktoratu to m.in. analiza funkcjonowania słuchu u osób z różnego rodzaju uszkodzeniami układu słuchowego. Jest ponadto autorem modeli filtrów słuchowych i modulacyjnych oraz modelu głośności dźwięku.

Wyniki jego badań znajdują zastosowanie w wielu światowych firmach, jak np. analiza przewidywania głośności wykorzystywana przez Boeinga, Bose i Forda, czy stosowane przez Nokię i Samsunga modele przewidywania jakości dźwięku. Prof. Moore jest także autorem metody dopasowania aparatów słuchowych nazwanej CAM2. Jej głównym założeniem jest przywrócenie słyszenia dźwięków i przede wszystkim - poprawy rozumienia mowy.

- W swej wieloletniej pracy naukowej poruszył niemalże wszystkie aspekty percepcji słuchowej, które wnikliwie zinterpretował i przedstawił w kilkudziesięciu książkach, podręcznikach, a przede wszystkim w ponad 500 publikacjach w najwyżej notowanych czasopismach naukowych - mówił o laureacie dziekan Wydziału Fizyki UAM prof. Antoni Wójcik.

Prof. Moore urodził się w Londynie w 1946 roku. Studia w zakresie fizyki i psychologii ukończył w 1972 r. na Uniwersytecie w Cambridge. Po dwóch latach pracy w Uniwersytecie w Reading (UK) i stażu w USA, powrócił do Cambridge i na Wydziale Psychologii Eksperymentalnej stworzył własne laboratorium - Hearing Laboratory. W 1996 r. mianowany został profesorem percepcji słuchowej na tamtejszym uniwersytecie, a w 2003 r. powołano go na Członka Królewskiej Akademii Nauk (The Royal Society of London).