Poznań: multimedialna pracowania językowa dla niepełnosprawnych studentów Nie wszyscy studenci mogą uczyć się ze zwykłych książek. Fot. archiwum RZ

Tablica multimedialna i nowoczesne oprogramowania do nauki języka angielskiego będą służyć studentom z niepełnosprawnościami w Multimedialnej Pracowni Nauki Języków Obcych UAM. Z pracowni będą korzystać m.in. studenci z niedosłuchem i poważnymi wadami wzroku.

Otwarcie nowoczesnej pracowni Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza (UAM) odbyło się w czwartek (17 grudnia), w uniwersyteckim Collegium Chemicum w Poznaniu.

- Obecnie nasi studenci, to w większości osoby mające problemy ze słuchem, ale pracownia służy wszystkim studentom, którzy z powodu swojej niepełnosprawności nie mogą pracować w regularnych grupach lektoratowych - mówiła PAP lektorka języka angielskiego Anna Białek.

- Zajęcia są wspomagane przez nowoczesną technologię, a strategia nauczania jest dostosowywana do indywidualnych potrzeb edukacyjnych - dodała.

Studenci korzystający z pracowni będą realizowali standardowy program nauczania języka, który na studiach wyższych określony jest poziomem B2 egzaminu końcowego. Do potrzeb i potencjału edukacyjnego studentów z niepełnosprawnościami dobierane będą wyłącznie metody pracy.

 Jednym z elementów wyposażenia jest specjalistyczna tablica interaktywna, dzięki której można m.in. przekładać język na wizualizację i powiększać dany tekst do znacznych rozmiarów, a także urządzenie, które przekłada tekst na mowę. Sale lektoratowe są ponadto odpowiednio oświetlone i wygłuszone oraz posiadają tzw. pętlę induktofoniczną, czyli system wspomagania słyszenia, pomocny szczególnie osobom noszącym aparaty słuchowe.

- Pracujemy przy owalnym stole, a studenci nie tylko mogą czytać z ruchu naszych warg, ale i korzystać z pomocy tłumacza języka migowego, jeśli jest taka potrzeba, który także jest wtedy obecny na zajęciach - dodała Białek.

Jednymi z największych wyzwań, jakie wskazywali lektorzy, nie są jednak specjalistyczne sprzęty pomagające w nauce języków, ale poziom wiedzy studentów z języka obcego, kiedy rozpoczynają naukę na uniwersytecie.

- W szkołach średnich jest bardzo różne podejście do uczenia się języków obcych przez osoby z niepełnosprawnościami. Jednym z największych problemów jest wymowa w języku obcym, ponieważ niektóre ze szkół w takich przypadkach z tego rezygnują, skupiając się jedynie np. na pisaniu. Przychodziły do nas osoby bardzo zdolne, ale takie, które w ogóle nie potrafiły mówić po angielsku - wskazywała Białek.

Obecnie, studenci mogą się uczyć w pracowni jedynie języka angielskiego, ale - jak zaznaczał - pełnomocnik rektora ds. osób niepełnosprawnych Roman Durda - pracownia będzie dostosowywała się do potrzeb osób z niepełnosprawnościami nie tylko edukacyjnie. Jak podkreślał - pracownia będzie się także otwierała na studentów z innych poznańskich uczelni.

Zajęcia dla studentów z niepełnosprawnościami odbywają się na UAM od 2008 roku. W 2010 roku powstała specjalnie wyposażona, pierwsza tego typu pracownia na UAM, która dotychczas mieściła się Collegium im. Hipolita Cegielskiego w Poznaniu. Dotychczas w zajęciach w pracowni uczestniczyło ponad 60 studentów.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH