NIL o konieczności zreorganizowania systemu specjalizacyjnego i egzaminów NRL proponuje zreorganizowanie systemu specjalizacyjnego. Fot. archiwum

Naczelna Rada Lekarska przesłała do Ministerstwa Zdrowia obszerne pismo,w którym proponuje wiele zmian w zakresie szkolenia specjalizacyjnego i organizacji egzaminów specjalizacyjnych. - W przypadku osób trwale nie zdających egzaminu należałoby umożliwić im skierowanie na inną specjalizację - proponuje NRL.

W piśmie do ministra zdrowia z dnia 22 stycznia 2016 r., prezes NRL przedstawił uwagi Naczelnej Rady Lekarskiej dotyczące konieczności zreorganizowania systemu specjalizacyjnego.

Pismo powstało w oparciu o wnioski z dyskusji na niedawnym posiedzeniu NRL (odbyło się 15 stycznia) w znacznej części poświęconemu omówieniu wyników egzaminów specjalizacyjnych w sesji jesiennej. Gościem spotkania był prof. Mariusz Klencki, dyrektor Centrum Egzaminów Medycznych w Łodzi.

Jak uważa NRL, przedstawione przez prof. Mariusza Klenckiego statystyki wykazały, że należy podjąć szerszą dyskusję nad systemem kształcenia podyplomowego w Polsce. Stwierdzono, że w celu rozpoznania przyczyn pogarszających się wyników PES analizie należy poddać każdy etap kształcenia specjalizacyjnego. Wszyscy uczestnicy dyskusji wskazywali również, że samorząd lekarski powinien mieć większy wpływ na kształt systemu kształcenia oraz jego monitorowanie.

W piśmie do Ministerstwa Zdrowia (22 stycznia) prezes NRL przedstawił uwagi Naczelnej Rady Lekarskiej dotyczące reorganizacji:

I. Szkoleń specjalizacyjnych poprzez:
• podjęcie kompleksowych działań zmierzających do zmiany programów i sposobu realizacji szkoleń. Pojawiły się bowiem zarzuty, że obecne programy specjalizacyjne są rozbudowane do tego stopnia, iż ich realizacja staje się niemożliwa, co może rodzić wszelkiego rodzaju nieprawidłowości podczas realizacji szkolenia
• zlikwidowanie „szkoleń na odległość”, ponieważ nie zapewniają one odpowiedniego przygotowania do zdania egzaminu w części praktycznej
• wykonywanie analiz pozwalających dokonywać oceny miejsc szkolenia we wskazanych typach placówek
• ocenę miejsc akredytowanych do szkolenia specjalizacyjnego we wskazanych placówkach
• przeprowadzenie szczegółowych ankiet dotyczących kształcenia podyplomowego (wśród lekarzy zdających egzamin, kierowników specjalizacji, ośrodków egzaminujących, konsultantów)
• stworzenie systemu motywacji dla kierowników specjalizacji.

II. Trybu przeprowadzania egzaminów poprzez:
• ujednolicenie oraz usystematyzowanie szkoleń w różnych ośrodkach w celu wykluczenia dowolności interpretacji wymagań egzaminacyjnych, ocenie NRL niedopuszczalna jest sytuacja, w której pytania egzaminacyjne nie odpowiadają zakresowi przeprowadzonych szkoleń

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH