Możemy kształcić więcej lekarzy, ale potrzebne są dotacje Prof. Przemysław Jałowiecki, rektor Śląskiego Uniwersytetu Medycznego i przewodniczący Konferencji Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych (KRAUM). Fot. archiwum

Konferencja Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych (KRAUM), której mam zaszczyt przewodniczyć, wielokrotnie deklarowała, iż uczelnie medyczne są w stanie przyjąć od 20 do 30 proc. studentów więcej. Podkreślamy jednak, że nie będzie to możliwe bez zwiększenia środków na ich kształcenie - mówi nam prof. Przemysław Jałowiecki, rektor Śląskiego Uniwersytetu Medycznego (SUM), przewodniczący KRAUM.

Prof. Przemysława Jałowieckiego, rektora SUM i zarazem przewodniczącego KRAUM zapytaliśmy w jaki sposób pogodzić potrzebę zwiększania limitów przyjęć na kierunek lekarski z koniecznością zapewnienia nie gorszej niż dotąd jakości kształcenia przyszłych lekarzy.

- W celu zapewnienia właściwego procesu kształcenia, uczelnie medyczne dostosowują limit przyjęć do istniejącej infrastruktury. Każda uczelnia indywidualnie określa liczebność poszczególnych rodzajów grup (m.in. seminaria, wykłady, ćwiczenia z przedmiotów kształcenia ogólnego, ćwiczenia z przedmiotów podstawowych, ćwiczenia analityczne, chemiczne i inne, laboratoryjne, ćwiczenia kliniczne, lektoraty języków obcych), z uwzględnieniem  standardów kształcenia na kierunku lekarskim jak również specyfiki danych zajęć, warunków lokalowych, organizacyjnych oraz bezpieczeństwa.

Jakość nauczania - od czego zależy
Właściwą jakość nauczania warunkuje:
• prowadzenie zajęć ze studentami przez specjalistów z nauczanego zakresu,
• posiadanie zaplecza dydaktycznego pod postacią prosektoriów dla nauczania anatomii prawidłowej, anatomii patologicznej, medycyny sądowej oraz innych przedmiotów  z teorii medycyny i nauk przedklinicznych,
• posiadanie szpitala klinicznego, dla którego uczelnia jest podmiotem tworzącym, przygotowanego do realizowania programu nauczania na kierunkach lekarskich wraz z wyszkoloną kadrą nauczycieli akademickich,
• prowadzenie badań naukowych w dziedzinie nauk medycznych.

Niestety w dzisiejszych czasach podstawą ku temu, aby zagwarantować studentom dostęp do nowoczesnych metod nauczania, z zastosowaniem osiągnięć współczesnej techniki oraz zagwarantować prowadzenie zajęć dydaktycznych przez wykształconych, rozwijających się naukowo nauczycieli akademickich - są właśnie środki finansowe.

Limity i dotacje
Wskazana w ustawie budżetowej na 2017 rok wartość dotacji na działalność dydaktyczną dla uczelni nadzorowanych przez Ministerstwo Zdrowia wyniosła 1 672 591 000 zł, czyli o 1,3% więcej w odniesieniu do wysokości dotacji wskazanej w ustawie budżetowej na 2016 rok, co odpowiada wartości prognozowanego wskaźnika inflacji.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH