MNiSW proponuje podział na uczelnie akademickie i zawodowe

Wyraźniejszy podział na uczelnie akademickie i zawodowe, to jedna z propozycji MNiSW do nowelizacji ustaw o szkolnictwie wyższym. - Wierzę, że dzięki temu będziemy mieli lepiej wykształconych specjalistów - stwierdziła minister nauki Barbara Kudrycka.

W czwartek (7 lutego) podczas posiedzenia Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży minister nauki i szkolnictwa wyższego Barbara Kudrycka przedstawiła założenia do nowelizacji ustaw: o zasadach finansowania nauki oraz Prawo o szkolnictwie wyższym.

Jedną z najważniejszych zmian zaproponowanych przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (MNiSW) jest doprowadzenie do wyraźniejszego podziału na uczenie ogólnoakademickie i uczelnie zawodowe.

- Dążąc do tego, by w Polsce rozwijało się kształcenie zawodowe doszliśmy do wniosku, że najlepiej będzie, gdy uczelnie nieposiadające uprawnień do nadawania stopnia doktora skoncentrują się na prowadzeniu kierunków o profilach praktycznych i uzyskają status uczelni zawodowych - powiedziała minister nauki.

- Proces ten będzie wymagał czasu, ale wierzę, że dzięki temu będziemy mieć lepiej wykształconych fizjoterapeutów, pielęgniarki, specjalistów od logistyki, administracji, hotelarstwa - dodała.

Przewodniczący Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego prof. Józef Lubacz podkreślił, że pracodawcy zazwyczaj narzekają na brak tzw. umiejętności miękkich wśród absolwentów, a nie "aż tak bardzo na specjalizacyjną część". - Trzeba to wziąć pod uwagę, gdy promuje się profil praktyczny - powiedział.

Przewodniczący Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich prof. Wiesław Banyś zwrócił uwagę na konieczność debaty na temat tego, czym jest uczelnia zawodowa, czym ogólnoakademicka, a czym uczelnia badawcza.

Nowym pomysłem resortu jest też umożliwienie kształcenia osobom dorosłym (powyżej 25 lat), które mogłyby zaliczyć część przedmiotów bez chodzenia na zajęcia, bazując na swojej wiedzy lub umiejętnościach zdobytych poza uczelnią. - Chcemy, by zdobyte doświadczenie i umiejętności mogły być weryfikowane przez odpowiednie wydziały uczelni - powiedziała minister Kudrycka.

- Z dużym zadowoleniem przyjmujemy certyfikację doświadczeń zawodowych uzyskanych poza systemem formalnym. Uczenie się przez całe życie i zdobywanie dodatkowych kwalifikacji poza systemem formalnym, a potem ich certyfikacja w systemie formalnym jest bardzo dobrym ruchem - ocenił prof. Banyś.

Podczas czwartkowego posiedzenia Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży przedstawiciele Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich, Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego, Konferencji Rektorów Zawodowych Szkół Polskich oraz Fundacji Rektorów Polskich zaapelowali do Rządu RP i Parlamentu o to, aby ustanowić szkolnictwo wyższe i naukę fundamentami modernizacji kraju.

- Brakuje nam wizji rozwoju nauki i szkolnictwa wyższego co najmniej do 2020 roku. Edukacja i szkolnictwo wyższe zasługują na większą uwagę w kraju. Chcielibyśmy, aby modernizacja następowała szybciej i byśmy mieli plan rozwoju kraju poprzez modernizację tych dwóch sektorów. Dopiero wtedy, gdy będziemy wiedzieć, w którym kierunku pójdziemy będziemy mogli odpowiedzieć na pytania zasadnicze dotyczące: deregulacji w szkolnictwie wyższym czy finansowania w obliczu niżu demograficznego - powiedział przewodniczący KRASP prof. Wiesław Banyś.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH