Łódź: w nowej szkole ruszy kształcenie doktorantów m.in. z zakresu nauk medycznych FOT. Fotolia; zdjęcie ilustracyjne

W Łodzi powstała Szkoła Doktorska BioMedChem, w której kształcenie doktorantów realizowane będzie przez Uniwersytet Łódzki we współpracy z instytutami Polskiej Akademii Nauk. Będzie to jedna z czterech nowych szkół doktorskich na UŁ.

- Kształcenie doktorantów od nowego roku akademickiego będzie możliwe jeszcze według starych zasad, ale rozpoczniemy też nową formę kształcenia - w szkołach doktorskich. Zgodnie z nową ustawą (o szkolnictwie wyższym, tzw. Konstytucja dla Nauki - przyp. red.) są one tworzone przez co najmniej dwie dyscypliny naukowe - poinformował rektor UŁ prof. Antoni Różalski, który w poniedziałek (20 maja) podpisał umowę o utworzeniu Szkoły Doktorskiej BioMedChem.

Nauka w nowej jednostce dotyczyć będzie trzech dyscyplin: nauk medycznych, biologicznych i chemicznych, zaś nowością jest to, że kształcenie doktorantów UŁ będzie odbywać się we współpracy i z wykorzystaniem zasobów dwóch jednostek PAN - Instytutu Biologii Medycznej oraz Centrum Badań Molekularnych i Makromolekularnych.

- Szkoła Doktorska to nowy twór w naszej nauce. Mam nadzieję, że wniesie ona nową jakość, że studia doktoranckie nie będą już traktowane jak trzeci etap studiów, gdzie studenci poszerzają i pogłębiają wiedzę, lecz będzie to miejsce, gdzie realizuje się zaawansowane projekty badawcze - podkreślił dyrektor Instytutu Biologii Medycznej PAN prof. Radosław Dziadek.

Zdaniem prof. Dziadka sukces szkół doktorskich zależy od tego, czy uda się w trakcie ich działalności usunąć bariery, które hamują rozwój nauki. - Musimy zapewnić wolność poglądów, stawiania hipotez badawczych, zapewnić też stronę finansową, infrastrukturalną, dostęp do aparatury i oczywiście - ponieważ w szkole takiej kształcą się osoby na wczesnym etapie rozwoju kariery naukowej - musimy zapewnić mentoring, czyli opiekę doświadczonych naukowców, którzy entuzjazm młodych ludzi będą potrafili odpowiednio ukierunkować - wyjaśnił.

Z kolei dyrektor Centrum Badań Molekularnych i Makromolekularnych PAN prof. Marek Potrzebowski zwrócił uwagę na szybkie tempo tworzenia szkoły doktorskiej narzucone przez wejście w życie Konstytucji dla Nauki. Jak dodał fakt, że w przedsięwzięciu obok uczelni biorą udział instytuty badawcze, wydaje się "ogromną wartością" i jest "unikalne w środowisku łódzkim".

- Zgadzam się ze stwierdzeniem pana ministra Gowina, że szkoły doktorskie mogą okazać się najtrwalszym elementem Konstytucji dla Nauki; będą porządkować w dużym stopniu cały proces edukacyjny. Ta szkoła doktorska (BioMedChem - przyp. red.), która jest unikalna, wiążąca doświadczenia różnego typu - inne na uczelni, inne w instytutach PAN, będzie prawdziwą wartością dodaną w nowej tworzącej się strukturze uczelni - zaznaczył.

Agnieszka Grzelak-Michałowska (PAP)