Amerykański lekarz cierpiący na poważną wadę słuchu zdołał ze swoim zespołem sztucznie wyhodować rodzaj komórek słuchowych, które najczęściej ulegają uszkodzeniom. Jego badania pomogą niedosłyszącym.

Eksperyment przeprowadzony na myszach daje nadzieję na stworzenie terapii, która pozwoli przywrócić ludziom utracony słuch.

Pracami opisanymi w nowym numerze "Nature" kierował John Brigande z Health and Science University w stanie Oregon. Jego słuch od 10. roku życia stale się pogarsza.

Badania Amerykanina dotyczyły komórek słuchowych w tzw. ślimaku - wewnętrznej części ucha. Szacuje się, że aż 60-90 proc. przypadków głuchoty i niedosłuchu ma przyczynę w tej właśnie części ludzkiego organizmu.

W ślimaku znajduje się około 15,5 tys. komórek słuchowych, wyposażonych we wrażliwe na dźwięk rzęski. Ulegają one uszkodzeniom na skutek nadmiernego hałasu, wad genetycznych oraz niektórych leków i zakażeń. Komórki te nie odradzają się, toteż wiek oraz uszkodzenia powodują stopniowe i nieodwracalne pogarszanie się słuchu, a nawet całkowitą głuchotę.

Szukając odpowiedzi na ten problem, oregoński zespół posłużył się metodą manipulacji genetycznej na zarodkach myszy. Po urodzeniu zwierzęta te mają znacznie więcej tych komórek słuchowych niż przeciętnie.

Technika wymaga udoskonalenia, zanim zostanie wypróbowana u ludzi, jednak stanowi pierwszy dowód na to, że można wyhodować komórki słuchowe u ssaków.

Naukowcy sprawdzają również, czy można odwrócić skutki mutacji genetycznych powodujących głuchotę u myszy. Wówczas manipulacji genetycznych można by dokonywać bezpośrednio w uchu chorego.

Sukces amerykańskiego zespołu daje nadzieję 250 mln osób na całym świecie, które mają problemy ze słuchem.