Kraków: będą uczyć fizyków medycznych

Pierwszy student Wydziału Fizyki i Informatyki Stosowanej rozpoczął staż w Centrum Radioterapii Amethyst w Krakowie. Placówka podpisała umowę z Akademią Górniczo-Hutniczą w zakresie organizacji staży dla najlepszych studentów.

Fizyk medyczny to zawód niezbędny w nowoczesnej radioterapii. W zespołach odpowiedzialnych za proces radioterapii fizycy medyczni przygotowują plan leczenia dobierając właściwą technikę napromieniania oraz kontrolują działanie specjalistycznych urządzeń.

Lekarz po przeprowadzeniu wywiadu z pacjentem i dokładnych badaniach wskazuje obszar, który ma zostać poddany napromienianiu. Zadaniem fizyka medycznego jest przygotowanie kompleksowego planu leczenia: najpierw ustalenie techniki napromieniania, rodzaju i energii promieniowania a następnie parametrów wiązek terapeutycznych, kątów głowicy akceleratora, wielkości pól terapeutycznych. Ma to na celu uzyskanie oczekiwanego przez lekarza rozkładu dawki promieniowania w leczonym obszarze, przy maksymalnej ochronie i oszczędzeniu zdrowych tkanek oraz narządów otaczających zmianę nowotworową.

Tak przygotowany plan leczenia zostaje poddany ocenie zespołu lekarskiego oraz weryfikacji dozymetrycznej, tzn. jest on kontrolowany przy użyciu specjalistycznych urządzeń do pomiaru rozkładu dawki promieniowania, pozwalających na ocenę zgodności dawki zaplanowanej w systemie komputerowym z podawaną przez akcelerator w procesie leczenia. Dopiero po tym etapie można rozpocząć właściwe leczenie pacjenta. Precyzja odgrywa kluczową rolę w radioterapii na każdym etapie przygotowania
i realizacji procesu leczenia pacjenta.

Centrum Radioterapii Amethyst w Krakowie działa od grudnia 2013 roku, ale zespół tej placówki już wiele miesięcy wcześniej rozpoczął specjalistyczne szkolenia również w zakresie fizyki medycznej.

Specjaliści z zakresu fizyki medycznej są dzisiaj poszukiwani, ponieważ radioterapia dynamicznie się rozwija. Jest jednym z najskuteczniejszych sposobów leczenia onkologicznego. Ścieżka edukacji dla fizyków medycznych nie jest jednak łatwa. Rozpoczyna się od studiów np. na AGH, Wydziale Fizyki i Informatyki Stosowanej.

Pięcioletnie studia są dwustopniowe: najpierw inżynierskie, które trwają 3,5 roku, a następnie przez 1,5 roku studia magisterskie. Po ich ukończeniu należy odbyć kilkuletni staż zawodowy na stanowisku pracy, a następnie rozpocząć specjalizację prowadzoną przez wyznaczone do tego ośrodki referencyjne (centra onkologii w Warszawie, Krakowie, Gliwicach, Poznaniu czy Kielcach).

Trwająca aktualnie 3,5 roku specjalizacja (po ostatnich zmianach programu specjalizacyjnego) obejmuje szeroki zakres zagadnień, tematy z zakresu anatomii, medycyny nuklearnej, radiobiologii, obrazowania, bioelektryczności i biomagnetyzmu, statystyki oraz informatyki medycznej.

Po zakończeniu kursu specjalizacyjnego można przystępować do państwowego egzaminu specjalizacyjnego. Dopiero zdanie tego egzaminu i uzyskanie tytułu specjalisty w dziedzinie fizyki medycznej kończy proces edukacji, która pozwala na samodzielną pracę fizyka w zespole klinicznym.