Katowice: pierwsze symulatory w CSM dla studentów pielęgniarstwa i położnictwa Studenci położnictwa będą mieli do dyspozycji m.in. zaawansowany symulator kobiety rodzącej i noworodka. Fot. Materiały prasowe

Rozpoczęło się doposażanie Centrum Symulacji Medycznej, przeznaczonego dla studentów pielęgniarstwa i położnictwa, które powstaje przy Wydziale Nauk o Zdrowiu Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach. Pierwsze zajęcia ruszą jeszcze w tym roku.

Jak informuje Agata Kalafarska-Winkler, rzecznik prasowy Śląskiego Uniwersytetu Medycznego,  pomieszczenia symulacyjne zostaną wyposażone w najnowocześniejsze fantomy pacjentów. Studenci położnictwa będą mieli do dyspozycji m.in. zaawansowany symulator kobiety rodzącej i noworodka, symulator do badania ginekologicznego czy model macierzyński do oceny akcji serca i ułożenia płodu. 

Z myślą o kształceniu przyszłej kadry pielęgniarskiej, oprócz fantomu pacjenta dorosłego i zestawów do ćwiczeń umiejętności pielęgniarskich, takich jak iniekcje czy profilaktyka przeciwodleżynowa,
w Centrum znajdzie się także zaawansowany fantom pielęgnacyjny osoby w podeszłym wieku, który odwzorowuje szczegóły fizjonomii osoby starszej.

- Symulacja medyczna jest metodą kształcenia uznaną naukowo na całym świecie. Prowadzenie zajęć praktycznych tą metodą umożliwia ćwiczenie procedur w bezpiecznym środowisku, w którym wielokrotne powtarzanie danej czynności, a nawet popełnianie błędów nie zagraża bezpieczeństwu pacjenta - tłumaczy lek. Janusz Michalak, kierownik Centrum Dydaktyki i Symulacji Medycznej SUM.

Jest to dynamicznie rozwijający się dział kształcenia medycznego. Wykorzystuje zarówno trenażery i proste manekiny treningowe do nauczania poszczególnych umiejętności manualnych (np. intubacja dotchawicza, wentylacja zastępcza, wkłucia dożylne), jak i bardziej zaawansowane elektronicznie symulatory ze specjalnym oprogramowaniem informatycznym, będące uosobieniem rzeczywistych pacjentów, dzięki którym można uczyć postępowania w rożnych przypadkach klinicznych.

- Zamiast symulatorów możemy też wykorzystać tzw. Standaryzowanego Pacjenta (SP) czyli aktora odtwarzającego rolę pacjenta wyuczoną i przygotowaną wcześniej przez zespół prowadzący zajęcia,
w celu nauczenia badania podmiotowego i formowania relacji z pacjentem - dodaje kierownik CDiSM.

Otwarcie nowego Centrum pozwoli na zwiększenie liczby zajęć praktycznych, prowadzonych z wykorzystaniem symulacji medycznej, do 5 proc. ogólnej liczby godzin dydaktycznych dla kolejnych kierunków studiów. Umożliwi także szersze wdrożenie egzaminów typu OSCE czyli Obiektywnego Ustrukturyzowanego Egzaminu Klinicznego (Objective Structured Clinical Examination). Służy on do standaryzowanej oceny umiejętności w warunkach symulowanych. Podczas egzaminu student demonstruje jak prawidłowo wykonać daną procedurę, a poszczególne umiejętności oceniane są przez egzaminatora.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH