Interaktywne metody zwiększają skuteczność edukacji w cukrzycy

Dzięki interaktywnym metodom edukacyjnym, które wymagają osobistego zaangażowania, pacjenci z cukrzycą mogą zapamiętywać aż 70 proc. informacji na temat swojej choroby i jej leczenia - mówili eksperci w czwartek na spotkaniu prasowym w Warszawie.

‒ Z badań wynika, że gdy pacjenci tylko słuchają informacji zapamiętują z nich ok. 20-40 proc., natomiast metody interaktywne, które wymagają ich zaangażowania zwiększają odsetek zapamiętanych informacji do 70 proc. ‒ powiedziała Magdalena Kołodziej, która koordynuje pracę Cukrzycowych Centrów Edukacyjnych Lilly (cCEL).  

Zdaniem pielęgniarki Zdzisławy Kielichowskiej, która od 12 lat zajmuje się edukacją diabetyków, w cukrzycy, jak w każdej chorobie przewlekłej, postawa pacjenta jest warunkiem skuteczności terapii.  

Według Kielichowskiej, chorego na cukrzycę trzeba nauczyć komponowania diety, planowania aktywności fizycznej, dbania o stopy, a przede wszystkim obserwowania własnego organizmu ‒ po jakich pokarmach poziom glukozy wzrasta, kiedy dochodzi do niedocukrzeń (hipoglikemii), które mogą być groźne dla życia.  

‒ Z moich doświadczeń wynika, że pacjenci, którzy przychodzą na spotkania edukacyjne przynajmniej raz w miesiącu nie trafiają do szpitala i u żadnego nie rozwinęła się stopa cukrzycowa ‒ zaznaczyła.  

Jej zdaniem, bardzo ważne jest, by edukować pacjentów w sposób interaktywny, np. poprzez zabawę, wycieczki. Jednym z takich skutecznych narzędzi są mapy konwersacyjne stosowane w Cukrzycowych Centrach Edukacyjnych Lilly. Stworzono je we współpracy z Międzynarodową Federacją ds. Cukrzycy w Europie.  

Mają one postać kolorowych rysunkowych plansz dotyczących różnych problemów z życia chorego na cukrzycę i jego rodziny. Pacjenci i ich bliscy, w grupach od 3 do 10 osób, podążają ścieżkami na mapie napotykając po drodze różne problemy, z którymi sami borykają się na co dzień. Dyskutują nad nimi, wymieniają się doświadczeniami, komentują i udzielają wzajemnych porad. Zajęcia są prowadzone przez wyszkoloną pielęgniarkę.  

‒ W ten sposób pacjenci i ich bliscy tworzą coś w rodzaju grupy wsparcia, co działa podobnie do psychoterapii ‒ powiedziała Kołodziej.  

O tym, jak ważna jest rola edukacji w skutecznym leczeniu cukrzycy wiedzą też sami lekarze, ale z powodu natłoku pacjentów często nie mają czasu, by ją prowadzić.  

  Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH