Warianty genów zaangażowanych w pigmentację skóry, oczu i włosów są również związane z ryzykiem śmiertelnie groźnego czerniaka skóry - podali naukowcy na łamach pisma "Nature Genetics".

Przebadano związek 11 wariantów genów zaangażowanych w pigmentację ciała z ryzykiem raka skóry.

Naukowcy odkryli, że wariant sekwencji znajdującej się blisko genu o nazwie ASIP zwiększa znacząco ryzyko najbardziej złośliwego raka skóry - czerniaka, nowotworu rozwijającego się z komórek produkujących melaninę. Badacze wykazali też, że jeden z wariantów genu TYR niezbędnego do syntezy melaniny zwiększa ryzyko mniej groźnego raka podstawnokomórkowego skóry.

W niezależnym badaniu Stuart MacGregor z zespołem z Queensland Institute of Medical Research w Australii odkryli, że dwa warianty sekwencji w rejonie genu ASIP zwiększają dodatkowo ryzyko raka podstawnokomórkowego skóry.

Na łamach trzeciej pracy Daniel Gudbjartsson z Islandii opisał związek dwóch wariantów genu TPCN2 z jasnym kolorem włosów. Gen TPCN2 koduje białko transportujące wapń. Autorzy badań podkreślają, że to już trzeci gen transportera wapnia zaangażowany w pigmentację włosów.