Gdańsk: wdrożyli nowatorski model edukacji dotyczący dzieci autystycznych Fot.Elizabeth Albert/Flickr (CC BY 2.0); zdjęcie ilustracyjne

Nowatorski w skali Polski model edukacji dotyczący dzieci dotkniętych autyzmem prowadzony jest od września 2017 r. w Szkole Podstawowej nr 69 w Gdańsku. Na potrzeby tych uczniów oddano w piątek wyremontowane sale do nauki.

- To bardzo potrzebny projekt. Wszelkie formy łączenia i integracji są niezwykle ważne, szczególnie, kiedy mówimy o dzieciach. One potrzebują czuć się wszędzie jak ludzie i podmioty, a nie osoby z innego świata. I jeszcze cieszy mnie to, że to jest projekt, który nie tylko mówi o tolerancji, ale idzie także dalej: mówi o akceptacji, a to jest wyższy poziom relacji międzyludzkich. Życzyłbym sobie, żeby taki model nauki byłą normą w całym kraju - powiedział Rzecznik Praw Dziecka, Marek Michalak.

Unikatowe przedsięwzięcie pn. "Model edukacji włączającej dla uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu" w klasach I-III, realizowany jest w ramach współpracy między Szkołą Podstawowa nr 69 i Fundacją Instytut Wspomagania Rozwoju Dziecka (IWRD) w Gdańsku. Ministerstwo Edukacji Narodowej przyznało projektowi status eksperymentu pedagogicznego, realizowanego pod opieką naukową Instytutu Psychologii Uniwersytetu Gdańskiego.

Od nowego roku szkolnego 2017/18 w gdańskiej szkole funkcjonuje klasa, w której uczy się czwórka chłopców dotkniętych autyzmem. Ich edukacja ma charakter mieszany.

- Jeżeli forma tych dzieci danego dnia pozwala im na uczestniczenie we wszystkich zajęciach z rówieśnikami z równoległej klasy, to biorą udział w takich lekcjach. Gdy przychodzą jednak słabsze dni, sprawiające, że intensywność ich pracy byłaby niższa, wtedy uczą się w swoim zespole, gdzie mamy trzech wykwalifikowanych pracowników: nauczyciela wychowawcę, nauczyciela wspomagającego oraz pomoc nauczyciela - powiedział dziennikarzom dyrektor SP 69 w Gdańsku, Kamil Gajewski.

Dyrektor Instytutu Wspomagania Rozwoju Dziecka dr Anna Budzińska podkreśliła, że model "edukacji włączającej" opiera się na solidnych badaniach naukowych i jest sprawdzony w wielu krajach na świecie.

- Do tej pory w polskich szkołach było tak, że albo dzieci miały nauczanie indywidualne, albo były od razu, w pełni integrowane w klasach. Dla dzieci z autyzmem, gdzie każde dziecko funkcjonuje inaczej i ma inne deficyty, tego typu system się nie sprawdzał. Te dzieci muszą być integrowane z prawidłowo rozwijającymi się rówieśnikami, ale nie każde może spędzać w klasie 4-5 godzin dziennie - niektóre np. tylko 15 minut, inne dwie godziny - to zależy od dziecka - mówi dr Budzińska

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH