Gdańsk: wdrożyli nowatorski model edukacji dotyczący dzieci autystycznych Fot.Elizabeth Albert/Flickr (CC BY 2.0); zdjęcie ilustracyjne

Nowatorski w skali Polski model edukacji dotyczący dzieci dotkniętych autyzmem prowadzony jest od września 2017 r. w Szkole Podstawowej nr 69 w Gdańsku. Na potrzeby tych uczniów oddano w piątek wyremontowane sale do nauki.

- To bardzo potrzebny projekt. Wszelkie formy łączenia i integracji są niezwykle ważne, szczególnie, kiedy mówimy o dzieciach. One potrzebują czuć się wszędzie jak ludzie i podmioty, a nie osoby z innego świata. I jeszcze cieszy mnie to, że to jest projekt, który nie tylko mówi o tolerancji, ale idzie także dalej: mówi o akceptacji, a to jest wyższy poziom relacji międzyludzkich. Życzyłbym sobie, żeby taki model nauki byłą normą w całym kraju - powiedział Rzecznik Praw Dziecka, Marek Michalak.

Unikatowe przedsięwzięcie pn. "Model edukacji włączającej dla uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu" w klasach I-III, realizowany jest w ramach współpracy między Szkołą Podstawowa nr 69 i Fundacją Instytut Wspomagania Rozwoju Dziecka (IWRD) w Gdańsku. Ministerstwo Edukacji Narodowej przyznało projektowi status eksperymentu pedagogicznego, realizowanego pod opieką naukową Instytutu Psychologii Uniwersytetu Gdańskiego.

Od nowego roku szkolnego 2017/18 w gdańskiej szkole funkcjonuje klasa, w której uczy się czwórka chłopców dotkniętych autyzmem. Ich edukacja ma charakter mieszany.

- Jeżeli forma tych dzieci danego dnia pozwala im na uczestniczenie we wszystkich zajęciach z rówieśnikami z równoległej klasy, to biorą udział w takich lekcjach. Gdy przychodzą jednak słabsze dni, sprawiające, że intensywność ich pracy byłaby niższa, wtedy uczą się w swoim zespole, gdzie mamy trzech wykwalifikowanych pracowników: nauczyciela wychowawcę, nauczyciela wspomagającego oraz pomoc nauczyciela - powiedział dziennikarzom dyrektor SP 69 w Gdańsku, Kamil Gajewski.

Dyrektor Instytutu Wspomagania Rozwoju Dziecka dr Anna Budzińska podkreśliła, że model "edukacji włączającej" opiera się na solidnych badaniach naukowych i jest sprawdzony w wielu krajach na świecie.

- Do tej pory w polskich szkołach było tak, że albo dzieci miały nauczanie indywidualne, albo były od razu, w pełni integrowane w klasach. Dla dzieci z autyzmem, gdzie każde dziecko funkcjonuje inaczej i ma inne deficyty, tego typu system się nie sprawdzał. Te dzieci muszą być integrowane z prawidłowo rozwijającymi się rówieśnikami, ale nie każde może spędzać w klasie 4-5 godzin dziennie - niektóre np. tylko 15 minut, inne dwie godziny - to zależy od dziecka - mówi dr Budzińska

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.